Svar: Maveuro hos nyfødt

1. oktober 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Stine

Tillykke med den lille pige, hvor er det dejligt at høre at I har fået sådan en lille prinsesse - hvad siger Emil til at være blevet storebror? :o)

Maveuro kan skyldes mange ting. Ofte er det, som du skriver et symptom på at maven stadig er lidt umoden, barnets tarm er jo fra fødslen steril og bliver lige så snart barnet kommer ud bombarderet med en masse forskellige bakterier og tarmen skal også lige vende sig til mælken, til at optage den og nedbryde den - maven skal i det hele taget bare vende sig til at rumme mælke, mad i større mængder.

En del børn sluger også luft, når de spiser og det er her rigtig vigtigt at være opmærksomme på at de skal bøvse efter amning. Nogle børn prutter mere end de bøvser og det er også helt okay, men når luften skal igennem mave og tarmsystem, så kan det naturligvis godt give mere mavekneb og uro, end hvis luften kommer ud i form af en bøvs.

Det hjælper meget ofte barnet at ligge på puslebordet som du også beskriver, fordi barnet der slapper af i hele kroppen og når barnet er afslappet og tarmene dermed også slappes af, så kommer afføringen lettere. Mange børn tisser også med det samme bleen fjernes.

Det er rigtigt at nogle børn også reagerer med mavekneb på maden som mor indtager, men hvis du spiser normalt, varierer og spiser nogenlunde som du gjorde da du var gravid, så betyder det normalt ikke så meget hvad du spiser ...

Men så vidt jeg husker, så var der noget med at Emil også reagerede lidt på dit madindtag - han var bare ældre? Derfor kan det godt være at du får børn, ...

Annonce

... hvor du skal medtænke lidt mere, hvad du indtager af f.eks. meget krydret mad, rå løg, kål osv. Du skal som udgangspunkt ikke gå på diæt, men hvis du mistænker at noget du spiser påvirker din datters mave negativt, så prøv at holde pause med den pågældende fødevare i en uges tid eller to og indtag det så igen og se hvad reaktion du så får.

De er også vigtigt at du sørger for at amme hende godt og længe fra et bryst inden du tilbyder hende modsatte side. Lige i starten hvor hun skal stimulere begge bryster til mælk er det vigtigt at hun dier ligeligt og stimulere begge sider. Men nu hvor mælken er løbet til, er det rigtig vigtigt at hun "tømmer" det ene bryst, før hun tilbydes det andet. Det vil sige at du skal forsøge at finde en ammerytme, hvor du ammer fra det ene bryst, sørger for at holde hende godt igang, hjælper hende med at die effektivt. Når hun så er færdig med at spise der, så skifter du hende, så hun atter vågner lidt op til dåd og så tilbyder du hende det modsatte bryst, hvor hun så kan spise toppen. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor hun tog toppen sidst, lader hende spise godt og effektiv, spise i bund der, skifter hende og tilbyder modsatte side.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Ved at amme på denne måde, så sikrer du hende at hun får den lidt federe mælk, som ligger tungt i maven og som giver god ro. Hvis hun spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden, så får hun for meget af den mere vandholdige mælk og det kan give yderligere maveuro.

Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke - og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder