Svar: Svigtende nedløbsrefleks
18. september 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Sofie
Det lyder som om at der er mælk, det lyder også som om at der kommer noget ud - du fortæller at din dreng er flink til at prøve i helt op til 30 minutter om natten ... derfor tænker jeg at så må der også være noget at komme efter, ellers ville han ikke ligge ved brystet så længe.
Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad der lige sker hos jer om natten. Du skriver at det går rigtig fint med at amme kl. 24 og igen tidlig morgen, det er kun amningen kl. 03 som volder problemer. Gør du noget anderledes ved den amning?
Det er vigtigt at du slapper af, det er vigtigt at du ikke stresser og rent psykologisk er det vigtigt at du tænker på at mælken skal løbe, tæller til ti og trækker vejret dybt, evt. drikker noget selv, fordi det at du indtager væske også kan gøre at 'mere væske kommer ud' ... Det handler meget om psykologi, man kan godt blokere for mælken, så den ikke løber. Det oplever kvinder der skal malke ud med brystpumpe f.eks. også ofte.
Syntocinonspray er en mulighed og jeg kan ikke fortælle dig, hvorfor din læge er tilbageholden med denne ... I stedet kan du dog prøve at tage en 2 ml sprøjte og så dryppe lidt mælk i mundvigene på din dreng imens han ligger ved brystet. Det kan få ham til at slappe lidt mere af, tage rigtig godt fat og die længerevarende og lidt mere roligt hvorved du også begynder at slappe af og mælken igen begynder at løbe.
Du kan også med fordel lægge dig med et lunt omslag ved brystet, så brystet er rigtig godt varmt, når du skal amme. Varmen får mælken til at løbe lettere. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne ligge ned og amme om natten, så du ikke behøver stå op og lave alt for meget uro, men simpelthen tager din dreng over i sengen til dig og ammer ham imens du stadig selv er helt afslappet og halvsover ...
Hvis du har et lidt stort blødt bryst, hvor det er svært at amme fordi brystet borer sig ned i madrassen, når du ligger på siden, så prøv at tage en stofble ind under brystet, så det bliver løftet lidt op og han bedre kan få fat.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske