Svar: Svigtende nedløbsrefleks

18. september 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sofie

Det lyder som om at der er mælk, det lyder også som om at der kommer noget ud - du fortæller at din dreng er flink til at prøve i helt op til 30 minutter om natten ... derfor tænker jeg at så må der også være noget at komme efter, ellers ville han ikke ligge ved brystet så længe.

Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad der lige sker hos jer om natten. Du skriver at det går rigtig fint med at amme kl. 24 og igen tidlig morgen, det er kun amningen kl. 03 som volder problemer. Gør du noget anderledes ved den amning?

Det er vigtigt at du slapper af, det er vigtigt at du ikke stresser og rent psykologisk er det vigtigt at du tænker på at mælken skal løbe, tæller til ti og trækker vejret dybt, evt. drikker noget selv, fordi det at du indtager væske også kan gøre at 'mere væske kommer ud' ... Det handler meget om psykologi, man kan godt blokere for mælken, så den ikke løber. Det oplever kvinder der skal malke ud med brystpumpe f.eks. også ofte.

Syntocinonspray er en mulighed og jeg kan ikke fortælle dig, hvorfor din læge ...

Annonce

... er tilbageholden med denne ... I stedet kan du dog prøve at tage en 2 ml sprøjte og så dryppe lidt mælk i mundvigene på din dreng imens han ligger ved brystet. Det kan få ham til at slappe lidt mere af, tage rigtig godt fat og die længerevarende og lidt mere roligt hvorved du også begynder at slappe af og mælken igen begynder at løbe.

Du kan også med fordel lægge dig med et lunt omslag ved brystet, så brystet er rigtig godt varmt, når du skal amme. Varmen får mælken til at løbe lettere. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne ligge ned og amme om natten, så du ikke behøver stå op og lave alt for meget uro, men simpelthen tager din dreng over i sengen til dig og ammer ham imens du stadig selv er helt afslappet og halvsover ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis du har et lidt stort blødt bryst, hvor det er svært at amme fordi brystet borer sig ned i madrassen, når du ligger på siden, så prøv at tage en stofble ind under brystet, så det bliver løftet lidt op og han bedre kan få fat.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder