Svar: Amning og gråd - 2 mdr.
10. september 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Ditte
Det er oplagt at tænke på om din datter har behov for mere mad, selvom du tidligere har beskrevet at du oplever at have fint med mælk. Derudover er der også den faktor, at du skriver at din datter ofte sover ved brystet ...
Det er vigtigt at du sørger for at holde din datter godt igang, så hun spiser effektivt og selvom nogle børn er hurtigspisere og mor har en meget hurtig nedløbsrefleks, så er det de færreste børn som kan nøjes med ca 7 minutters amning, når de kun er 7 uger gamle, det betyder dog ikke at nogle børn ikke kan ... hmm, hvorvidt din datter har brug for mere mad, afhænger naturligvis af hvordan hun virker ved brystet, om du kan mærke at du har masser af mælk, om du kan hører at hun synker højlydt, kan du se at mælken sprøjter, har hun mælk i mundvigene, kan du mærke mælken tynger i brysterne osv. Og så kan du naturligvis også vurdere hendes indtag på hvor meget hun tager på, samt om hun har godt gang i maven, gode afføringer og tisser som hun skal ...
En måde at afklare hvorvidt hun er mere sulten er derudover at tilbyde hende ekstra mad efter amning. Det kan være udmalket modermælk eller det kan være modermælkserstatning. Hvis hun sluger 50ml så er hun sulten og der er tale om et reelt behov, kan du knap få 10ml i hende, så er det ikke manglende mælk der er problemet.
Du skal være opmærksom ikke at bruge sutten for meget. Sutten må kun bruges når hun skal sove, ellers kan problemet være at hun bruger så mange kræfter på sutten, at hun simpelthen er for træt til at die effektivt nok på brystet.
Du skal også lægge mærke til, hvornår du forsøger at putte hende og hvornår hun virker parat til at skulle spise. Det er helt normalt at hun nu virker mere vågen og interesseret i sine omgivelser, hun smiler bevidst til dig, jeres kontakt og længerevarende og hun begynder at indgå i dialog med dig, hun pludrer mere og mere osv.
Du skal arbejde på at hun sover 3 lure i løbet af dagen, en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur. Det passer ca med at hun kun kan holde sig vågen i 1½-2 timer af gangen. Når du lægger hende fra dig, så gør det stille og roligt med bløde og vuggende bevægelser, ligeså stille fra din favn ned i liften eller i barnevognen. Hold dine hænder stille og roligt på hende, så hun mærker at du er der og hjælper hendes til ro. Læg hende fra dig når hun er færdig med at amme og derfor forholdsvis hurtigt efter sidste amning, så hun ikke sover ved brystet, men sover der, hvor du gerne vil have hende til at sove.
Du skal prøve at lægge mærke til hendes signaler. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Mit råd til dig i dag er altså at du prøver at lægge mærke til hvilken bevidsthedstilstand hun er i. Det lyder lidt som om at du nogle gange måske putter hende for tidligt, at du putter hende der, hvor hun egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt. Derudover tænker jeg at du skal prøve at vurdere om hun har behov for mere mad, og en måde at finde ud af dette på, kan være at tilbyde hende ekstra og se hvordan hun reagerer på det ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske