Brev:
Amning og gråd - 2 mdr.
10. september 2008
Alder:
2 mdr.
Amning og gråd - 2 mdr.
Hej Helen
Tak for dine tidligere gode svar - jeg skrev til dig for nogle dage siden angående min datters aftengråd, som du mente skyldes overtræthed.
Mit nye problem er, at hun nu græder det meste af dagen med og jeg ikke længere kan få hende til at sove længerevarende lure om dagen og aftenen (hun er nu 7 uger). Vi er nu nede på 10-20 min. sammenhængende søvn hvorefter hun strækker sig og efterfølgende er lysvågen. Om formiddagen og tidlig eftermiddag er det forholdsvist let at lulle hende i søvn igen, hvorefter hun igen vågner 10-20 min. efter, men eftermiddag og aften er det næsten umuligt at få hende til at sove. Om dagen græder og pylrer hun en del og om aftenen skriger hun.
Jeg kan se af andre breve, at det kan skyldes sult og hun ammer også kun meget korvarigt hos mig - typisk 5-10 min per bryst. Jeg har desparat forsøgt at få hende til at amme længere ved som du anbefaler, at skifte stilling, men hun bliver meget ked af det hvis jeg forsøger at få hende til at amme videre efter hun selv har sluppet. Der går som regel 21/2-3 timer mellem hver amning om natten og om formiddagen og hun virker ikke søgende i de mellemliggende perioder. Om eftermiddagen ender det med at jeg ammer meget oftere for at få hende til at sove bare en smule (det gør hun ved brystet). Om aftenen kan jeg ikke få hende til at tage brystet førend ved sengetid, hvor hun stopper med at græde.
Hvad kan jeg gøre for at 'tvinge' hende til at amme længere hos mig?
Kan det være sult på trods af at jeg ikke fornemmer at hun er sulten mellem amningerne?
Hvorfor vågner hun konsekvent hver 10 min. el. halve time og hvad kan jeg gøre for at forlænge hendes søvn?
Jeg er efterhånden ved at være ret desperat da aftengråden nu har stået på i en del uger og jeg vil meget nødigt at den dagslange gråd også bliver vane.
på forhånd tak for svar.
Venlige hilsner
Ditte