Svar: Stoppe amning på grund af bideri?

4. september 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Laura

Det lyder som om at du gerne vil amme og har det rigtig svært med at skulle stoppe amningen fordi din dreng bider dig. Derfor tænker jeg at det er fornuftigt at give det en chance og se om ikke han ændrer vaner i takt med at han bliver ældre og gummerne ikke længere irriterer :o)

Jeg tænker også at du skal forsøge at lægge mærke til hvornår det er din dreng bider dig. Hvis det er først i amningen, så vil det være en god idé at du stimulerer brystet lidt og får mælken til at løbe inden du lægger ham til. Hvis det er sidst i amningen, så vil det være rigtig godt at tage ham fra, inden han når dertil hvor han skal arbejde ekstra på at få malket mælken ud og derfor inden han når at bide dig.

Han har brug for at få modermælk eller modermælkserstatning indtil han er 12 måneder gammel. Lige nu er hans mælkebehov stadig stort og det vil normalt være fint med ca 6 amninger dagligt. Grunden til at din dreng ikke spiser så meget mad, kan derfor hænge sammen med at han ammes et par gange for meget ... Det er i hvert fald vigtigt at han tilbydes skemad før bryst, så du er sikker på at han har plads i maven til skemaden.

Hvis du vælger at trappe amningen ned nu, så vil det være nødvendigt at du tilbyder din dreng flaske. Du kan naturligvis vælge at malke ud og give din mælk på flaske, du kan også vælge at give mme. I 7-8 måneders alderen vil 4 amninger/flasker dagligt dække mælkebehovet, i 8-9 måneders alderen vil de fleste børn få deres mælkebehov dækket via 3 amninger/flasker og med start på arbejde, vil de kunne ligge tidlig morgen, aften og sen aften ...

Hvis du ikke ønsker at amme til din dreng er 12 måneder, så vil han som sagt skulle have mme og det du skal gøre op med dig selv er derfor, hvorvidt du vil tilbyde dette allerede nu, eller om du vil vente til han ...

Annonce

... bliver ældre og evt helt undgå det. Der er ikke noget i vejen med nogle af de valg du tager - amning eller flaske - du skal gøre det, som fungerer bedst for jer alle og giver den største ro i jeres familie. Du skal have det godt med det valg du tager.

Med hensyn til en dagsplan til et 8-9 måneders barn, der skal passes og ikke skal have hverken bryst eller flaske i løbet af dagen (8-16), så kan en plan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 07.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt eller lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, rester fra aftensmaden - ris med lidt sovs, små stykker af indmaden af en frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende. Vand eller mme af kop

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Puttes til middagslur ca 13.30

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Både mad der er moset og mad i stykker. Vand af kop.

Evt. lidt frugtmos til dessert eller en godnatgrød.

Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 19.30

Sen aften 23-24: Ammes/flaske

Som du kan se kan det i 8 måneders alderen godt lade sig gøre at trappe amning/flaske ned og tilbyde mere rigtig mad i stedet. Det du skal gøre op med dig selv er derfor hvad du vil nu - Vil du stoppe amning og overgå til flaske fordi det passer dig bedst også fremover, eller vil du give amning en chance for at se om det kan lade sig gøre og så amme til din dreng er måske 12 måneder gammel eller mere ...

Det er kun dig selv der kan tage den beslutning i sidste ende:o) Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre