Svar: Fra amning til mme på flaske

30. august 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære MAJ

Dejligt at din datter har taget så godt imod Nan H.A. og at hun nu også tager vælling uden problemer :o)

Det er min erfaring at børn i 4 måneders alderen har behov for flaske/amning 6 gange i døgnet. At de kan nøjes med 4-5 flasker om dagen - det lyder ikke af særlig meget og jeg tænker også at der her er forskel på, hvorvidt barnet har fået flaske hele tiden eller går fra amning til flaske. Børn der bliver ammet vil naturligt spise lidt hyppigere end børn der får flaske og deres ammemønster vil ofte gå igen, når man overgår til flaskeernæring. Det betyder dog ikke at du skal blive ved med at amme hele natten - I har alle brug for sammenhængende nattesøvn.

Det er rigtig fint og helt rigtigt at erstatte en amning med flaske hen over dagen, således at du stille og roligt ammer en gang mindre end du plejer og så giver flaske i stedet. Hvis du har rigtig meget mælk, så kan det være nødvendigt at malke ud, så du ikke får en brystbetændelse, men ellers vil kroppen normalt selv regulere det ind i takt med at din datter spiser mindre og mindre.

Det vil umiddelbart ikke være nødvendigt med piller der stopper produktionen og du vil, selvom du får disse, stadig skulle malke lidt ud eller lægge din datter til for at få brystet tømt. Det går ikke at have mælk til at stå i brystet, som ikke kommer ud ... Derfor tænker jeg at din datter ligeså godt kan hjælpe dig en gang imellem, hvis det spænder meget op eller du kan bruge en brystpumpe.

Du har rimeligt meget styr på hvor meget mælk din datter får, nu hvor du øger hendes indtag af modermælkserstatning. Derfor må du gå ud fra at hun er dækket godt ind, hvis du søger for at give hende mælk ca 6 gange dagligt. Det svarer til at hun spiser ca hver 4 time. Det kan godt være at hun har behov for at spise lidt mere hyppigt i overgangen og det er så okay. Det vil også være fint at hun spiser hver 3 time i løbet af dagen, hvis hun så kan sove et lidt længere stræk i løbet af natten.

Om 8 flasker i døgnet er for meget, afhænger naturligvis af hvor meget hun drikker hver gang - drikker hun kun 100ml hver gang så er det ikke for meget, men drikker hun 200ml hver ...

Annonce

... gang, så er det for meget.

Som du skriver er hun en stor pige og sandsynligvis sulten. Derfor skal hun naturligvis have, hvad hun har behov for. Det hjælper naturligvis også når I begynder med lidt skemad. Du skal nok gå ud fra at hun skal have ca 1000ml mælk i døgnet og ved siden af dette også lidt skemad. Spiser hun ca hver 3-4 time, så svarer det til at hun drikker mellem 125-170ml hver gang.

Når hun søger brystet om natten kan det skyldes tryghed, men det kan også skyldes tørst. Da du er igang med at sætte mælkeproduktion ned og stadig har meget mælk og skal have tømt lidt ud, så prøv om du om natten kan tilbyde hende brystet kortvarigt. Lad hende tage toppen, falde til ro og træk så brystet væk og se om du kan få hende til at sove videre uden. På den måde kan hun stille og roligt lære helt at undvære og du får fjernet det værste pres ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I må gerne købe industriel grød, mos og frugt. Kvaliteten er helt på højde med hjemmelavet mad og I kan give det med god samvittighed. Personligt synes jeg dog at man skal vælge de produkter som virker mest muligt som hjemmelavet mad. Jeg foretrækker således en ren grød, hvor man selv tilsætter frugtmos som topping. Ligesom jeg også foretrækker grøntsagsmos på glas, fremfor pulvermos ... :o)

Da din datter er født til tiden og i øvrigt er sund og rask, så er der, med den alder hun har nu, umiddelbart ikke problemer med at lave f.eks. ½ liter mme klar og have det stående i køleskabet. Det skal naturligvis opbevares rent og i lukket beholder. Men du kan således godt lave det klar og det kan varmes op i vandbad eller i mikroovn, inden de skal gives. Se min artikel "Når du giver dit barn flaske" som du finder i min artikelsamling.

Det er fint at stoppe amningen helt, da din datter tager så fint imod flasken som hun gør. Det er vigtigt at far kan passe hende og give hende den mælk hun har behov for og det gøres lettest hvis hun er vant til flaske og glad for den. Du må naturligvis se hvor hurtigt ammenedtrapningen kommer til at gå og så tage den derfra - I skal jo begge kunne nå at følge med :o)

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla