Svar: Fra amning til mme på flaske
30. august 2008
Alder:
4 mdr.
Kære MAJ
Dejligt at din datter har taget så godt imod Nan H.A. og at hun nu også tager vælling uden problemer :o)
Det er min erfaring at børn i 4 måneders alderen har behov for flaske/amning 6 gange i døgnet. At de kan nøjes med 4-5 flasker om dagen - det lyder ikke af særlig meget og jeg tænker også at der her er forskel på, hvorvidt barnet har fået flaske hele tiden eller går fra amning til flaske. Børn der bliver ammet vil naturligt spise lidt hyppigere end børn der får flaske og deres ammemønster vil ofte gå igen, når man overgår til flaskeernæring. Det betyder dog ikke at du skal blive ved med at amme hele natten - I har alle brug for sammenhængende nattesøvn.
Det er rigtig fint og helt rigtigt at erstatte en amning med flaske hen over dagen, således at du stille og roligt ammer en gang mindre end du plejer og så giver flaske i stedet. Hvis du har rigtig meget mælk, så kan det være nødvendigt at malke ud, så du ikke får en brystbetændelse, men ellers vil kroppen normalt selv regulere det ind i takt med at din datter spiser mindre og mindre.
Det vil umiddelbart ikke være nødvendigt med piller der stopper produktionen og du vil, selvom du får disse, stadig skulle malke lidt ud eller lægge din datter til for at få brystet tømt. Det går ikke at have mælk til at stå i brystet, som ikke kommer ud ... Derfor tænker jeg at din datter ligeså godt kan hjælpe dig en gang imellem, hvis det spænder meget op eller du kan bruge en brystpumpe.
Du har rimeligt meget styr på hvor meget mælk din datter får, nu hvor du øger hendes indtag af modermælkserstatning. Derfor må du gå ud fra at hun er dækket godt ind, hvis du søger for at give hende mælk ca 6 gange dagligt. Det svarer til at hun spiser ca hver 4 time. Det kan godt være at hun har behov for at spise lidt mere hyppigt i overgangen og det er så okay. Det vil også være fint at hun spiser hver 3 time i løbet af dagen, hvis hun så kan sove et lidt længere stræk i løbet af natten.
Om 8 flasker i døgnet er for meget, afhænger naturligvis af hvor meget hun drikker hver gang - drikker hun kun 100ml hver gang så er det ikke for meget, men drikker hun 200ml hver gang, så er det for meget.
Som du skriver er hun en stor pige og sandsynligvis sulten. Derfor skal hun naturligvis have, hvad hun har behov for. Det hjælper naturligvis også når I begynder med lidt skemad. Du skal nok gå ud fra at hun skal have ca 1000ml mælk i døgnet og ved siden af dette også lidt skemad. Spiser hun ca hver 3-4 time, så svarer det til at hun drikker mellem 125-170ml hver gang.
Når hun søger brystet om natten kan det skyldes tryghed, men det kan også skyldes tørst. Da du er igang med at sætte mælkeproduktion ned og stadig har meget mælk og skal have tømt lidt ud, så prøv om du om natten kan tilbyde hende brystet kortvarigt. Lad hende tage toppen, falde til ro og træk så brystet væk og se om du kan få hende til at sove videre uden. På den måde kan hun stille og roligt lære helt at undvære og du får fjernet det værste pres ...
I må gerne købe industriel grød, mos og frugt. Kvaliteten er helt på højde med hjemmelavet mad og I kan give det med god samvittighed. Personligt synes jeg dog at man skal vælge de produkter som virker mest muligt som hjemmelavet mad. Jeg foretrækker således en ren grød, hvor man selv tilsætter frugtmos som topping. Ligesom jeg også foretrækker grøntsagsmos på glas, fremfor pulvermos ... :o)
Da din datter er født til tiden og i øvrigt er sund og rask, så er der, med den alder hun har nu, umiddelbart ikke problemer med at lave f.eks. ½ liter mme klar og have det stående i køleskabet. Det skal naturligvis opbevares rent og i lukket beholder. Men du kan således godt lave det klar og det kan varmes op i vandbad eller i mikroovn, inden de skal gives. Se min artikel "Når du giver dit barn flaske" som du finder i min artikelsamling.
Det er fint at stoppe amningen helt, da din datter tager så fint imod flasken som hun gør. Det er vigtigt at far kan passe hende og give hende den mælk hun har behov for og det gøres lettest hvis hun er vant til flaske og glad for den. Du må naturligvis se hvor hurtigt ammenedtrapningen kommer til at gå og så tage den derfra - I skal jo begge kunne nå at følge med :o)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske