Fra amning til mme på flaske

30. august 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Fra amning til mme på flaske

Kære Helen,

Jeg har lidt flere spørgsmål i forb. med, at jeg skal stoppe amning og begynde på arb 1.okt, hvor lillepigen er 5 mdr.

Vi giver nu den lille NAN HA, som du foreslog, og det tolererer hun fint, hurraaa. Hun har jo ingen disponering for allergi overhovedet, men maven kunne åbenbart alligevel ikke tåle den helt gængse mme. Nu er jeg oppe på 3 flasker om dagen, dvs. at 3 amninger er erstattet af flaske. Det er hårdt at trappe ud, og jeg har endda gjort det langsomt, men har alligevel meget spændte bryster.

Derfor er vi foreløbig strandet her, selvom jeg gerne vil over på fuld flaske snart. Og det er fordi, at hun bare råammer hver nat, og det er jeg ikke særlig glad for, for jeg har ikke lyst til at booste produktionen af modermælk, når jeg netop skal stoppe amning. Er du enig i dette?

Bør jeg få fat i de piller, der stopper produktionen? Som det er nu, så får hun mad hver 3. time om dagen, og hveranden gang er det flaske. Den sidste flaske på dagen er vælling, og det fungerer fint. Hun tager mellem 150 og 230 ml pr. gang. Men så ammer hun så kun om natten (altså ingen flasker om natten), og det er rigtig mange amninger her - ofte kun 1 1/2-2 timer imellem. Nægter jeg at amme hende, og forsøger at lulle i søvn på anden vis, så bliver hun som regel meget ked af det.

Jeg kan jo ikke give hende flaske flere gange på en ...

Annonce

... nat til den tid (altså når jeg ikke ammer mere og hun kun får flaske), så får hun jo alt for meget (som du ved er hun stor - 4 mdr og 1 uge og allerede 9,6 kg). Skal jeg ikke også sørge for, at der kommer større mellemrum mellem flaskerne, når hun først er på fuld flaske? På pakkerne står, at et barn på 4-5 mdr typisk har 4-5 måltider om dagen. Hvis hun fortsat får mindst hver 3. time, så bliver det jo MINDST 8 flasker i døgnet. Er det ikke alt alt for meget?

Desuden er vi begyndt på grød 1x dagligt. Hun tager ikke så meget. Er det ok at give det færdigkøbte - også mos og frugt, eller er kvaliteten ikke på højde med hjemmelavet? Det er nemlig farmand, der skal på barsel fra 1.okt og frem til lille er 1 år, og han er ikke en haj i et køkken...

Kan jeg lave flaskerne klar om morgenen, så de er der færdigblandede til resten af dagen?

Som du kan høre er jeg lidt stresset over at skulle overlade det til ham, selvom han er en helt eminent fantastisk far, der hele tiden har været lige så meget på banen som mig. Ville egentlig gerne have haft hele barslen selv, men sådan kan det ikke blive.

Jeg synes det er bedst, at jeg stopper amning helt, da jeg tror, at hun ellers vil amme nætterne væk, og det bliver for hårdt for mig med krævende fuldtidsjob om dagen (har også varierende arbejdstider). Er du enig med mig i dette??

Mange hilsner,
MAJ

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi