Svar: Amning og våde bleer - får hun nok mad?
25. august 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og tillykke med din lille datter:o)
Der er ingen tvivl om at svamp på brystet og i munden på din datter (trøske) spiller ind på amning og nedløbsrefleks og mælkedannelse. For det første svier det i munden og det kan gøre ondt på din datter at sutte og synke, hvorfor hun måske ikke dier helt så effektivt som tidligere. Samtidig vil svampeinfektionen også ofte påvirke dit bryst, det gør mere ondt at amme, du spænder mere og mælken har sværere ved at løbe til ... Den prikken og spænding du føler i brystet kan skyldes svampeinfektion, men kan også være en helt almindelig fornemmelse af nedløbsrefleks og mælk. En infektion gør normalt ondt :o)
Det er meget vigtigt at både du og din datter bliver behandlet medicinsk (så lægen skal hjælpe her) og derudover er der følgende gode råd af følge:
- Vask dine brystvorter med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Du kan med fordel også bruge lidt danskvand i din datters mund, tag snippen af en stofble omkring din finger, dyp den i danskvand og drej den rundt på hendes tunge, kinder og gummer, hvor svampen sidder.
- Lad brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.
- BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader
- Vær meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.
- Brug ammeindlæg, gerne engangs, som kan skiftes ud og kasseres mellem hver amning, så brystet hele tiden holdes rent og tørt.
- Undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. I amerikansk litteratur fremgår det også at man skal forsøge at undgå hvidt brød. Det vil være en god idé at syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk. De indeholder acidophilus kulturer, der gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.
- Hvis din datter bruger sut, suttebrik, flaske, du bruger brystpumpe eller lignende hjælpemidler så er det vigtigt at alle ting koges. det er ikke nok at skolde det - faktisk siger man at det skal koges i 10 minutter for at man kan være sikker på at svampevæksten er helt væk.
Med hensyn til øgning af mælkemængde, så er det som du selv er inde på vigtigt at du slapper af og tager det roligt. Din datter har en alder nu, hvor det er helt naturligt at hun har behov for at få mælkeproduktionen sat lidt op og det gør I bedst ved at lægge hende hyppigt til. Det giver altså mere mælk at amme hver anden time i stedet for hver 4 time.
Derudover giver det ekstra mælk at amme om natten, da du producerer mere af det mælkestimulerende hormon der og så hjælper det også at hun stimulerer begge bryster ved hver amning. Det er derfor rigtig godt, at du starter med at amme fra den ene side, skifter hende, lader hende bøvse osv. og så ammer fra modsatte side inden hun skal puttes til lur igen.
Man kan også øge sin mælkemængde yderligere ved at malke ud. Man kan gøre det at man malker ud fra det ene bryst imens barnet dier ved det andet. Eller man kan malke ud imellem to amninger. Se i øvrigt min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.
Du kan ikke regne med at der 'kun' er 50ml mælk i brystet, når du malker ud og det er resultatet. Det kommer helt an på tidspunktet for udmalkning, du producerer forskelligt hen over døgnet. Det er også sådan at en brystpumpe ikke vil kunne stimulere og 'tømme' dit bryst ligeså godt som din datter. og så er der som du skriver forskel på de pumper man normalt kan købe i handlen og så de mere professionelle pumper, som man kan leje.
Da jeres amning tilsyneladende går fint og din datter er glad for brystet, så er der dog umiddelbart ikke grund til at lege en pumpe. Du kan fint bruge den brystpumpe du allerede har. Det lyder helt okay og til at fungere med 50ml mælk. Du kan jo malke ud imellem to amninger og samle mælk sammen, så du har en større mængde at give af, når hun skal passes.
Med hensyn til pasning, så vil det være forholdsvis store mængder mælk hun vil have behov for. Din mor kan naturligvis sagtens give hende lidt på en sprøjte,men der er også noget beroligende ved at sutte. Jeg kan godt forstå at du er lidt forsigtig i forhold til flaske og I skal naturligvis gøre, hvad der fungerer bedst for jer alle. En enkelt flaske eller to burde dog ikke ændre hendes sutteteknik og lyst til brystet, slet ikke hvis du sørger for at malke lidt ud under festen så du holder din produktion igang og så lægger hende til når I kommer hjem ...
Hun har behov for ca 1/6 af sin vægt i døgnet og det betyder at hvis hun vejer knap 5 kg når I skal til bryllup, så vil hun have behov for godt 800ml mælk det døgn. Fordelt på 6-8 måltider svarer det til mellem 100-140ml hver gang. Det giver dig også en idé om hvad du skal malke ud:o)
Hvis I bor tæt på bryllupsstedet og det ikke er problematisk for din mor at komme med jeres datter, så kan I naturligvis gøre dette og din mor kan undervejs berolige hende lidt med udmalket modermælk og evt en sut ...
Det er helt normalt at din datter begynder at ligge lidt uroligt ved brystet, når hun er ved at være færdig med at spise. Det er fint at du her kan lægge hende fra dig, evt. tilbyde hende en sut og putte hende og hun så falder i søvn.
Med hensyn til væskeindtag og vurdering af hvorvidt hun får nok at spise og trives med amning, så lyder det som om at hun tisser og den forskel du oplever kan sagtens skyldes ændring af blestørrelse og dermed lidt større sugeevne. Det er rigtig svært at fornemme en tissetår i bleer:o) Men hun tisser også nogle gange, når du tager bleen af og hendes urin er klar - det lyder umiddelbart fint nok.
Derudover skal du lægge mærke til følgenende, som tegn på at din datter trives med amning:
Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din datter har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.
Når din datter spiser hos dig, kan du høre og se at hun spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser hun hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at hun synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på hende, både når hun spiser og når hun slipper. Hun virker mæt, glad og tilfreds når hun slipper og ofte vil hun i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Hun vil melde sig selv til måltiderne og du lægger hende til brystet, når hun har lyst. En gang imellem dier hun kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil hun die i længere tid, hvor du fornemmer at hun spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis hun viser behov for det.
Du kan også se at hendes mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. De fleste børn er ældre inden der begynder at kunne gå flere dage imellem deres afføringer. Hun må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Hun tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser hun måske lige når hun får bleen af ...
Og så er det naturligvis vigtigt at hun tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din datter i starten skal tage ca. 200g på om ugen, meget gerne mere. Det er ca det hun har øget sin vægt med og det er i orden.
Derudover skal din datter virke glad, rolig og tilfreds. Hun spiser og sover og når hun er vågen, så har hun overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Hun kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal hun have mad og sove igen. Men når hun er vågen, så er hun aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
Jeg håber at alle ovenstående ting hjælper dig videre i forhold til din amning. Rigtig meget held og lykke og rigtig godt bryllup, når I når dertil:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske