Brev:
Amning og våde bleer - får hun nok mad?
25. august 2008
Alder:
1 mdr.
Amning og våde bleer - får hun nok mad?
Hej Helen
Jeg skriver til dig, da jeg er bekymret for om min datter får det hun skal have. Jeg ammer hende udelukkende og bliver ammet, når hun viser tegn på sult, men højst 4 timer imellem.
Hun vejede ved fødslen 3400 gram og havde tabt 10 gram ved udskrivelse fra patienthotellet på 5 dagen. Hun er idag 5 uger og vejer nu 4450 gram. Hun har lige fra fødslen været en utrolig let pige - har sovet 3-4 timer sovet, spist og hygget sig. Hun græder nærmest aldrig - faktisk kun når hun har en bøvs i klemme eller mavekneb eller vågner alene i barnevognen.
Hun virker glad og tilpas og ligger og snakker og smiler, men men det der bekymrer mig afsindigt er, at hendes bleer ikke er så våde som de plejer, specielt ikke om natten - hun når nogen gange kun 5 våde bleer om dagen. Jeg har set hende tisse i forbindelse med skiftning og hendes urin er klar. Hun er gået et nummer op i bleer og har prøvet at hælde en dl vand i hver størrelse og kan selvfølgelig mærke at vægten er tungest i den lille ble. Kan det være hendes nye blestørrelse der mon gør, at jeg ikke føler, at hun tisser så meget?
Om natten kan jeg mærke der er lidt i bleen der er omdannet til gele, så hun tisser jo lidt, men er det nok? Hun har omkring 2 godt våde bleer om dagen - har prøvet at veje dem og det er omkring 89 gram når bleens vægt er trukket fra og cirka 44 gram dem der ikke er specielt tunge. Er det okay?
Amningen har fungeret rigtig godt og i starten væltede mælken bare ud konstant og ammeindlæggende var godt tunge - dette har nu ændret sig. Jeg føler ikke at brysterne er så spændte mere - kun om morgenen og formiddagen. Når jeg ligger hende til kan jeg hører, at hun begynder at synke meget hurtigt og slipper hun står mælken ud i hendes hoved, så nedløbsrefleksen er hurtigt til at komme. Er det tegn på at der er nok eller hvordan ved man om der er nok til hende?
Jeg har prøvet at malke ud 3 timer efter hun sidst har spist lidt og der kom til min skræk kun 50 ml!!! Hun har altid været en hurtigspiser og har spist på 5-10 minutter. Nogen gange gør hun det stadig, men jeg er begyndt at give hende det andet bryst også, når hun er blevet skiftet og der sutter hun cirka 2 min. havde jeg ikke lagt hende til det andet bryst havde hun ikke protesteret - er det fordi hun ikke er sulten så, men alligevel tager noget når det bliver tilbudt? Jeg får stadig nogle gange om dagen en stikken og prikken i brysterne - er det mælken er gør det?
Jeg ved ikke om det er forkert, men jeg lægger hende jo til når hun viser det mindste tegn også selvom der er gået en time - gør det at mælkeproduktionen ikke bliver stimuleret nok, når det nogen gange kun bliver til en lille tår?
Om aftenen har jeg lagt mærke til at når hun er ved at være ammet færdigt ligger hun og flår i brystet, vrider kroppen og sparker med sine ben - tager jeg hende fra og lægger hende ligger hun bare og kigger og lægger sig til at sove - hvad går det mon ud på??
Men hvordan sikre jeg mig at hun får det hun skal og hvad er det der gør at hendes bleer ikke er så våde som ellers når hun tager fint på og trives? Er det bare mig der er en bekymret mor.. Jeg er ved at spekulere mig gal over det - og tænker hver gang hun skal skiftes, åh nej nu er bleen ikke våd nok!!
Jeg føler ligeledes at jeg har brug for nogle råd til at stimulere mælkedannelsen - er ammethe effektivt og hvad hvis man malker noget ud med pumpe.. end ikke hvor ofte skal man gøre det når hun spiser af begge bryster? Er der forskel på hvor meget en manuel eller en elektronisk pumpe stimulerer? Håber du kan hjælpe med en plan for at øge mælken.
Vi skal til bryllup i nærmeste fremtid og min mor skal passe hende. Vi har aftalt at hun bliver passet hjemme ved os og at hun kommer med hende når hun skal ammes, samt at jeg malker lidt ud som hun skal få på en sprøjte. Jeg er ked af at prøve sutteflasken i tilfælde af at hun skulle blive mere glad for den. Er det okay at gøre det sådan??
Hun har fået trøske som er blevet opdaget idag og er lige startet behandling - jeg har jo nok også svamp på brystvorterne - kan det havde betydning for nedløbsrefleksen?
Glæder mig til at høre dit svar og forhåbentlig det kan give mig ro i sjælen - ved jo godt at spekulationer ikke ligefrem fremmer amningen!!
Med venlig hilsen Louise