Svar: Appetitspring, amning og udviklingsspring
23. august 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Maibrit og lille Valdemar
Det kan godt lyde som om at Valdemar er igang med et appetitspring og derfor dier lidt hyppigere end vanligt. Du skal naturligvis fortsat lægge ham til og sikre dig at han spiser effektivt og godt, når han ligger ved brystet, skifte ham og lege lidt og så tilbyde modsatte bryst inden han så skal puttes og sove en lidt længere lur.
Hvis man sørger for at lægge hyppigt til og følge barnets rytme og behov, så stiger mælkeproduktion ofte i løbet af 1½-2 døgn, hvorefter der så atter vil komme lidt ro på. Appetit spring ses især i 4-6 uger alderen og igen omkring 12 uger. Det er dog ikke udsædvanligt at kvinder også mærker det lidt i 2 og 4 måneders alderen og det er helt naturligt at mælkeproduktionen løbende skal sættes lidt op, for at dække barnets behov:o)
At han ikke kan få fat i øjeblikket når I ligger ned er sandsynligvis at du faktisk har fået øget din mælkemængde og at brystet derfor er lidt ekstra fyldt og måske lidt svært at få fat i. Det kan nogle gange gøre at brystvorten nærmest borer sig ned i madrassen, når man ligger på siden og så har barnet naturligt svært ved at få fat. Du kan derfor prøve at løfte brystet lidt op ved at lægge en sammerullet stofble ind under brystet, når du ligger på siden og vil amme.
Det er rigtigt at børn har udviklingsspring, tigerspring er der nogen der kalder dem og det er lidt forskelligt hvor lang tid de varer. Du kan læse bogen "60 vidunderlige uger", som beskriver de første 8 udviklingstrin i barnets udvikling. Det er ved 5 uger, 8 uger, 12 uger, 19 uger, 26 uger, 37 uger, 46 uger og 55 uger.
Udviklingsspringene ses ofte med lidt ekstra gråd og pylren, behov for at ville være mere i favn osv. og det er helt rigtigt at barnet kan opleves som "ikke så glad som før". Det hjælper dog ofte at vide at det er fordi barnet her både udvikler sig fysisk og mentalt, at det er fordi der sker rigtig meget lige i denne periode. Du kan sikkert også se det på din dreng ...
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske