Svar: Ømme bryster og vægttab

19. august 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Tillykke med jeres lillebror - håber det går godt med storesøster:o)

Det kan naturligvis ikke udelukkes at du har fået svamp i brystet. Har din dreng nogle tegn på svamp - enten i mundhulen eller i bleområdet? Så kan det godt være problemet og da det svier og gør ondt, når han synker, så kan det være årsagen til at han slipper, tager fat, slipper igen og igen.

Det kan dog også skyldes at han har svært ved at få rigtig fat og det vil her være relevant at vurdere, om han har for kort eller stramt tungebånd. Det ser du på hans tungespids - er den hjerteformet i spidsen, så er tungebåndet stramt eller kort og det kan være derfor han har haft svært ved at svøbe uden brik og derfor nu har svært ved at holde vaccum når han dier. En øre-næse-halslæge kan klippe kort tungebånd og man kan bestille tid uden henvisning ...

Hans hoppen af og på brystet kan dog også skyldes at han ikke får helt rigtigt fat, fordi han ligger lidt for skævt for bryster, lidt for lavt eller lidt for højt. Det kan også skyldes at din brystvorte ikke er så let at få fat i, enten fordi den er flad og ikke særlig stor eller fordi dit bryst er fyldt med mælk og derfor er spændt og dermed mindre elastisk.

Det er naturligvis vigtigt at du er opmærksom på at han ligger rigtigt ved brystet. Hvis du har et stort lidt tungt bryst, så kan det hjælpe at komme en stofble ind under for at løfte det lidt op. På den måde kan han bedre få fat. Derudover er det vigtigt at du medtænker at det er din dreng der skal til brystet og ikke brystet der skal til ham. Han skal derfor ligge temmelig tæt på dig. Brystvorten skal ligesom være placeret ud for hans næse, så han ved at lægge hovedet lidt bagover får fat i brystvorten.

Det er en rigtig god idé at amme med forskellige ammestillinger, da han stimulerer og tømmer dit bryst forskelligt alt efter hvordan han lægges til. ...

Annonce

... Hvis det er i ydersiden af brystet, altså ud under armhulen at du oplever dit bryst spændt og som om at han ikke rigtig får fat i mælken der sidder der, så er det en god idé at lægge ham til i tvillingestilling. Altså den stilling hvor han ligger ud under din arm med kroppen. Det kan også være en god stilling at bruge, når du har lidt svært ved at få ham hæftet på brystet, fordi du der måske bedre kan styre ham med begge hænder.

Hvis du oplever at dit bryst er spændt og at han af den grund har svært ved at tage fat, så kan du med fordel malke en lille smule ud. Det tager lidt spændingen og får samtidig også brystvorten frem og får mælken til at løbe. Han kan således bedre få fat og får mælk med det samme, hvilket kan gøre at han bliver ved med at die ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til vægttab hos dig, så er det rigtig vigtigt at du husker at spise hyppigt. Små måltider og væske er rigtig vigtigt hele dagen igennem. Det sker tit at timerne går, så skal storesøster op, have tøj på, morgenmad, ud af døren, lillebror vågner, skal have mad, skiftes, have mad igen osv. og lige pludselig er kl. blevet 12.30 og du har næsten intet fået indenbords. Det dur ikke. Det er enormt vigtigt at du får dine hovedmåltider - morgen, frokost og aften og derimellem skal du sørge for at have noget let du kan tage. Det kan være en grovbolle, en gulerod, et stykke frugt - et eller andet som er hurtigt at tage. Det er vigtigt!

Det sker nogle gange at amning simpelthen rent fysisk er for hård en belastning for mor. At kvinden simpelthen taber sig for meget og at man derfor må fraråde amning og gå over til flaske. Det kan her være en god idé at tale med lægen om hvordan du har det. Amning er godt, men ikke for enhver pris og du skal have overskud både til børnene, manden og til dig selv ... :o)

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre