Brev:
Ømme bryster og vægttab
19. august 2008
Alder:
3 mdr.
Ømme bryster og vægttab
Hej Netsundhedsplejerske
Hvad gør jeg ved mine ømme bryster og hvordan kan jeg undgå at tabe mig for meget?
Jeg har brugt suttebrik siden fødslen, men i sidste uge begyndte min søn på 10 uger endeligt at ville sutte uden brik. For et par dage siden begyndte jeg så at få meget ondt i brystvorterne, især lige når han tager fat, hvilket han gør med stor iver. Samtidig er jeg blevet lidt øm i siden af det ene bryst. Der er dog ingen knude. Kan det være svamp? Jeg har ikke udslet. Og jeg er kun lidt øm imellem amningerne.
Problemet er også, at han ikke altid sutter særligt jævnt, dvs. han slipper brystet mange gange undervejs og kan nogle gange blive sur til sidst og virke som han kunne fortsætte med at forsøge at få brystet igen og igen. Og det gør selvfølgeligt ondt på mig. Jeg er ofte i tvivl om han er mæt eller om han slipper pga. luft eller der ikke er mere mælk. Men han bøvser ikke altid og brystet er ikke altid blevet slapt, før han slipper det. Samtidig spiser ham ca. hver 3. time i gennemsnit i døgnet, og har 7 timer imellem om natten. Så jeg er lidt i vildrede, hvorfor han slipper brystet og derefter tager fat i det igen og igen. Har du nogle idéer?
Jeg har tabt mig meget siden fødslen pga. en tårnhøj forbrænding trods min gode appetit, og nu er jeg bekymret for at tabe mig så meget, at det går udover mælkeproduktionen. Hvordan kan jeg undgå yderligere vægttab?
Venlig hilsen
mor