Ømme bryster og vægttab

19. august 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Ømme bryster og vægttab

Hej Netsundhedsplejerske

Hvad gør jeg ved mine ømme bryster og hvordan kan jeg undgå at tabe mig for meget?

Jeg har brugt suttebrik siden fødslen, men i sidste uge begyndte min søn på 10 uger endeligt at ville sutte uden brik. For et par dage siden begyndte jeg så at få meget ondt i brystvorterne, især lige når han tager fat, hvilket han gør med stor iver. Samtidig er jeg blevet lidt øm i siden af det ene bryst. Der er dog ingen knude. Kan det være svamp? Jeg har ikke udslet. Og jeg er kun lidt øm imellem amningerne.

Problemet er også, at han ikke altid sutter særligt jævnt, dvs. han slipper brystet mange gange undervejs og kan nogle gange blive sur til sidst og virke som han kunne fortsætte ...

Annonce

... med at forsøge at få brystet igen og igen. Og det gør selvfølgeligt ondt på mig. Jeg er ofte i tvivl om han er mæt eller om han slipper pga. luft eller der ikke er mere mælk. Men han bøvser ikke altid og brystet er ikke altid blevet slapt, før han slipper det. Samtidig spiser ham ca. hver 3. time i gennemsnit i døgnet, og har 7 timer imellem om natten. Så jeg er lidt i vildrede, hvorfor han slipper brystet og derefter tager fat i det igen og igen. Har du nogle idéer?

Jeg har tabt mig meget siden fødslen pga. en tårnhøj forbrænding trods min gode appetit, og nu er jeg bekymret for at tabe mig så meget, at det går udover mælkeproduktionen. Hvordan kan jeg undgå yderligere vægttab?

Venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder