Svar: Skoldkopper hos spædbørn og amning

14. august 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære bekymrede mor

Jeg kan godt forstå at du bliver urolig for om du kan smitte din dreng med skoldkoppevirus. Det er også en utroligt uheldig situation I befinder jer i.

Skoldkoppevirus eller helvedesild skyldes Varicella-zoster virus og hvorvidt man kan bibeholde amning eller ej, findes der ikke særlig mange undersøgelser omkring. Det jeg har kunne finde ud af er at amning umiddelbart anbefales bibeholdt.

Det vil være sådan at du i din mælk vil have antistoffer, som bliver overført til din dreng og og det vil gives en vis immunitet mod skoldkopper hos din dreng. Hvis han viser symptomer på at være smittet med skoldkoppe virus, så vil symptomerne ofte være milde og den immunisation han har fået vil altså gøre sygdommen mildere hos ham.

Der er i følge litteraturen forskel på hvorvidt du får virus efter fødslen eller under graviditeten. Men med den alder din dreng har, så skulle der umiddelbart ikke være problemer i at du bibeholder amning.

Så vidt jeg ved har I også en storebror hjemme hos jer, og smitten kan jo også komme fra ham - har han haft skoldkopper? I givet ...

Annonce

... fald vil han jo også kunne smitte lillebror med skoldkopper og det vil ikke være første gang at jeg hører om skoldkopper hos så lille et barn ...

Man kan diskutere hvorvidt du bør sørge for at dit udslæt ikke kommer i kontakt med din dreng og at storebror så vidt muligt også holdes lidt på afstand, hvis han har skoldkoppeudslæt, men modermælken må din lille dreng umiddelbart gerne få - i hvert fald i følge de bøger jeg har at slå op i ... :o)

Bliver du vejledt anderledes andet sted fra, vil jeg naturligvis gerne have det at vide. Du kan evt. bede din læge kontakte Statens Seruminstitut for at høre, hvordan du skal forholde dig og meget gerne give en tilbagemelding, så alle kan blive lidt klogere.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Fortsat held og lykke:o)

Tilbagemelding fra pågældende mor, den 16. september 2008:

Kære Helen. Tak for din hurtige tilbagemelding vedr. helvedesild. Vi fik fra flere sider den melding, at det kun smitter ved direkte kontakt med blærerne og ingen af vores børn har efterfølgende haft skoldkoppper:-) Det bedste råd var simpelt hen ingen kontakt med udbruddet og maksimal håndhygiene.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder