Svar: Skoldkopper hos spædbørn og amning
14. august 2008
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg kan godt forstå at du bliver urolig for om du kan smitte din dreng med skoldkoppevirus. Det er også en utroligt uheldig situation I befinder jer i.
Skoldkoppevirus eller helvedesild skyldes Varicella-zoster virus og hvorvidt man kan bibeholde amning eller ej, findes der ikke særlig mange undersøgelser omkring. Det jeg har kunne finde ud af er at amning umiddelbart anbefales bibeholdt.
Det vil være sådan at du i din mælk vil have antistoffer, som bliver overført til din dreng og og det vil gives en vis immunitet mod skoldkopper hos din dreng. Hvis han viser symptomer på at være smittet med skoldkoppe virus, så vil symptomerne ofte være milde og den immunisation han har fået vil altså gøre sygdommen mildere hos ham.
Der er i følge litteraturen forskel på hvorvidt du får virus efter fødslen eller under graviditeten. Men med den alder din dreng har, så skulle der umiddelbart ikke være problemer i at du bibeholder amning.
Så vidt jeg ved har I også en storebror hjemme hos jer, og smitten kan jo også komme fra ham - har han haft skoldkopper? I givet fald vil han jo også kunne smitte lillebror med skoldkopper og det vil ikke være første gang at jeg hører om skoldkopper hos så lille et barn ...
Man kan diskutere hvorvidt du bør sørge for at dit udslæt ikke kommer i kontakt med din dreng og at storebror så vidt muligt også holdes lidt på afstand, hvis han har skoldkoppeudslæt, men modermælken må din lille dreng umiddelbart gerne få - i hvert fald i følge de bøger jeg har at slå op i ... :o)
Bliver du vejledt anderledes andet sted fra, vil jeg naturligvis gerne have det at vide. Du kan evt. bede din læge kontakte Statens Seruminstitut for at høre, hvordan du skal forholde dig og meget gerne give en tilbagemelding, så alle kan blive lidt klogere.
Fortsat held og lykke:o)
Tilbagemelding fra pågældende mor, den 16. september 2008:
Kære Helen. Tak for din hurtige tilbagemelding vedr. helvedesild. Vi fik fra flere sider den melding, at det kun smitter ved direkte kontakt med blærerne og ingen af vores børn har efterfølgende haft skoldkoppper:-) Det bedste råd var simpelt hen ingen kontakt med udbruddet og maksimal håndhygiene.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske