Svar: Ammestop - hvordan vi letter overgangen til at hun selv skal falde i søvn?

13. august 2008

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære C og E

Hvornår man skal stoppe amning afhænger helt af hvordan man har det bedst - både mor og barn. Der er jo i princippet ikke noget i vejen med at du ammer din datter og det kan du gøre længe, det er bare vigtigt at hendes mælkeindtag hos dig ikke ødelægger hendes øvrige indtag af mad eller ødelægger hendes søvn ...

Hvis du er meget glad for at amme og gerne vil amme din datter til hun er et par år eller mere, så var det måske en løsning for jer at du ammede hende om eftermiddagen i stedet for om aftenen. Det lyder jo umiddelbart som om at hun der har ekstra meget behov for den nærhed og tryghed amningen giver og det er et eller andet sted naturligt nok, når I har været adskilt hele dagen.

Der er dog ingen tvivl om at hun jo bliver mere og mere bevidst og det ser du nu også fordi hun løfter blusen og giver dig meget tydeligt besked om hvad det er hun vil. Der er heller ingen tvivl om at hun godt kan blive forvirret over nogle gange at få lov og andre gange ikke. Hun kender jo ikke klokken og forstår simpelthen ikke hvorfor hun nogle gange må og andre gange ikke må. Det er også sådan at du med den alder hun har nu, skal være bevidst om at det er dig der skal sige fra. Du kan således ikke regne med at din datter selv vælger brystet/amningen fra. Det er din beslutning nu. Nægter du hende mælken skal du således også kunne rumme den frustration hun får.

Jeg synes det er rigtig flot at du har ammet så længe og det har været super dejligt for jer begge. Jeg tænker at du nu skal overveje hvad du vil, om det er tid til at stoppe eller om du gerne vil blive ved lidt mere - det er i sidste ende kun dig der kan fornemme, hvornår det rigtige tidspunkt ...

Annonce

... er.

Hvis du beslutter dig for at stoppe nu, så skal du/I medtænke at hun forsat har brug for nærhed og kontakt når hun skal sove og at far kan tilbyde det ligeså godt som mor. Det kan sagtens lade sig gøre uden brystet ...

Mælk kan hun få af en kop og det kan sågar lunes lidt, så det minder lidt om det hun kender. Det vil også være en god idé at tilbyde hende banan, da der er nogle stoffer i banan som får hende til at slappe lidt af og så giver banan en god fornemmelse og ro i maven. Derudover skal I indføre en godnathistorie, så det fortsat er hyggeligt at blive puttet og sidde lidt hos hende, holde hende i hånden osv. når hun skal sove.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun kender sandsynligvis godt til at noget er slut. I slår ud med hånden, når mælkekartonen er tom og signalere slut - der er ikke mere. Det samme når bogen klappes sammen - historien er slut, der er ikke mere. Det samme skal du gøre omkring brystet - fortælle at det er slut, at der ikke er mere og så skal du naturligvis tilbyde hende et alternativ.

Det er også vigtigt, hvis du lægger dig sammen med hende for at give hende ro og fysisk kontakt, at du har en stram t-shirt eller lignende på - det vil være umenneskeligt at ligge med brysterne fremme og så nægte hende adgang. Derfor er det også fint at lade far tage over.

Hvis du har haft amningen sat op her på det sidste, så skal du naturligvis medtænke at brysterne kan have behov for at blive tømt, så du ikke pludselig får en brystbetændelse. Det kan derfor være nødvendigt at bibeholde amning en gang dagligt i et par dage inden du slutter helt eller du kan malke ud, for at fjerne den værste spænding.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor