Svar: Ammestop - hvordan vi letter overgangen til at hun selv skal falde i søvn?
13. august 2008
Alder:
15 mdr.
Kære C og E
Hvornår man skal stoppe amning afhænger helt af hvordan man har det bedst - både mor og barn. Der er jo i princippet ikke noget i vejen med at du ammer din datter og det kan du gøre længe, det er bare vigtigt at hendes mælkeindtag hos dig ikke ødelægger hendes øvrige indtag af mad eller ødelægger hendes søvn ...
Hvis du er meget glad for at amme og gerne vil amme din datter til hun er et par år eller mere, så var det måske en løsning for jer at du ammede hende om eftermiddagen i stedet for om aftenen. Det lyder jo umiddelbart som om at hun der har ekstra meget behov for den nærhed og tryghed amningen giver og det er et eller andet sted naturligt nok, når I har været adskilt hele dagen.
Der er dog ingen tvivl om at hun jo bliver mere og mere bevidst og det ser du nu også fordi hun løfter blusen og giver dig meget tydeligt besked om hvad det er hun vil. Der er heller ingen tvivl om at hun godt kan blive forvirret over nogle gange at få lov og andre gange ikke. Hun kender jo ikke klokken og forstår simpelthen ikke hvorfor hun nogle gange må og andre gange ikke må. Det er også sådan at du med den alder hun har nu, skal være bevidst om at det er dig der skal sige fra. Du kan således ikke regne med at din datter selv vælger brystet/amningen fra. Det er din beslutning nu. Nægter du hende mælken skal du således også kunne rumme den frustration hun får.
Jeg synes det er rigtig flot at du har ammet så længe og det har været super dejligt for jer begge. Jeg tænker at du nu skal overveje hvad du vil, om det er tid til at stoppe eller om du gerne vil blive ved lidt mere - det er i sidste ende kun dig der kan fornemme, hvornår det rigtige tidspunkt er.
Hvis du beslutter dig for at stoppe nu, så skal du/I medtænke at hun forsat har brug for nærhed og kontakt når hun skal sove og at far kan tilbyde det ligeså godt som mor. Det kan sagtens lade sig gøre uden brystet ...
Mælk kan hun få af en kop og det kan sågar lunes lidt, så det minder lidt om det hun kender. Det vil også være en god idé at tilbyde hende banan, da der er nogle stoffer i banan som får hende til at slappe lidt af og så giver banan en god fornemmelse og ro i maven. Derudover skal I indføre en godnathistorie, så det fortsat er hyggeligt at blive puttet og sidde lidt hos hende, holde hende i hånden osv. når hun skal sove.
Hun kender sandsynligvis godt til at noget er slut. I slår ud med hånden, når mælkekartonen er tom og signalere slut - der er ikke mere. Det samme når bogen klappes sammen - historien er slut, der er ikke mere. Det samme skal du gøre omkring brystet - fortælle at det er slut, at der ikke er mere og så skal du naturligvis tilbyde hende et alternativ.
Det er også vigtigt, hvis du lægger dig sammen med hende for at give hende ro og fysisk kontakt, at du har en stram t-shirt eller lignende på - det vil være umenneskeligt at ligge med brysterne fremme og så nægte hende adgang. Derfor er det også fint at lade far tage over.
Hvis du har haft amningen sat op her på det sidste, så skal du naturligvis medtænke at brysterne kan have behov for at blive tømt, så du ikke pludselig får en brystbetændelse. Det kan derfor være nødvendigt at bibeholde amning en gang dagligt i et par dage inden du slutter helt eller du kan malke ud, for at fjerne den værste spænding.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske