Svar: Tager ikke mit højre bryst
11. august 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Der er lidt forskel på vores bryster, både i udseende og i størrelse og ofte også i mælkemængde. Det er derfor ikke usædvanligt at barnet foretrækker det ene bryst fremfor det andet, men selvfølgelig irriterende hvis det fortsætter gennem længere tid:o)
Det er fint at din dreng tager brystet om natten, derfor kan du med fordel prøve at lægge dig ned og amme ham fra det højre bryst i løbet af dagen. På den måde vil han måske acceptere det og tage fat igen og du kan holde din produktion ved lige.
Det er også en rigtig god idé at lægge ham omvendt til, således at du netop som du skriver, lægger ham til i tvillingestilling fordi han så tror at han er lagt til på venstre bryst - og det kan få ham til at tage fat.
Hvis du oplever at det handler om at din nedløbsrefleks er lidt langsom, så kan du pumpe en lille smule ud, få mælken igang og så lægge til lige derefter. Hvis du oplever at han protesterer fordi mælken sprøjter for hurtigt, så kan du gøre det samme - lige tage toppen med din brystpumpe og fjerne det største tryk og så lægge ham til bagefter.
Du kan også gøre det at du drypper lidt mælk i mundvigene på ham imens han ligger ved brystet, så han kan mærke at der er noget at komme efter. Eller du kan starte med at lade ham spise lidt fra venstre side, hvor han godt vil tage fat og så når der er lidt ro på ham flytte ham over på højre.
Det lyder umiddelbart som om at din dreng er god til at regulere sit behov, han tager fint på og die effektivt, når han spiser og det er helt fint og helt okay at han kun spiser fra et bryst af gangen og derefter ikke vil have mere. Det er naturligvis problematisk hvis han flere gange i træk ikke spiser i 6 timer - det er okay om natten, men om dagen skulle han gerne spise hyppigere, så I alle får jeres nattesøvn. Derfor må du prøve at lægge ham til så godt du kan i løbet af dagen og så lade ham sove mere om natten.
Det kunne måske tænkes at han er så stor nu, at han har et større vaccum, spiser så effektivt og godt at han ikke har behov for helt så mange måltider som tidligere ... det kunne være en forklaring. Du skriver at han tidligere har spist hver 2-3 time og han har således spist hyppigt og fået mælk måske 8 gange i døgnet ... Han behøver slet ikke spise så hyppigt, det vil være fint, hvis han spiser f.eks. hver 3-4 time og således spiser 6 gange i døgnet.
Han spiser meget, får måske 1000ml mælk i døgnet hos dig. Fordelt på 6-8 måltider svarer det til at han spiser 125-170ml af gangen hos dig. At du kan malke 90ml ud hurtigt lyder helt fint og rigtigt. Du kan med brystpumpen ikke stimulere brystet som din dreng kan og der vil sandsynligvis være mere i brystet end du malker ud. Samtidig har det også noget at sige, hvad tidspunkt du malker ud på, hvor lang tid siden det er han sidst har spist hos dig, om det er morgen, eftermiddag, aften eller nat osv. Mælkemængden variere over hele døgnet.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og håber du er blevet beroliget af din sundhedsplejerskes besøg - måske begynder din dreng også at have behov for andet end brystmælk og har brug for lidt skemad ... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske