Svar: Tager ikke mit højre bryst

11. august 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Der er lidt forskel på vores bryster, både i udseende og i størrelse og ofte også i mælkemængde. Det er derfor ikke usædvanligt at barnet foretrækker det ene bryst fremfor det andet, men selvfølgelig irriterende hvis det fortsætter gennem længere tid:o)

Det er fint at din dreng tager brystet om natten, derfor kan du med fordel prøve at lægge dig ned og amme ham fra det højre bryst i løbet af dagen. På den måde vil han måske acceptere det og tage fat igen og du kan holde din produktion ved lige.

Det er også en rigtig god idé at lægge ham omvendt til, således at du netop som du skriver, lægger ham til i tvillingestilling fordi han så tror at han er lagt til på venstre bryst - og det kan få ham til at tage fat.

Hvis du oplever at det handler om at din nedløbsrefleks er lidt langsom, så kan du pumpe en lille smule ud, få mælken igang og så lægge til lige derefter. Hvis du oplever at han protesterer fordi mælken sprøjter for hurtigt, så kan du gøre det samme - lige tage toppen med din brystpumpe og fjerne det største tryk og så lægge ham til bagefter.

Du kan også gøre det at du drypper lidt mælk i mundvigene på ham imens han ligger ved brystet, så han kan mærke at der er noget at komme efter. Eller du kan starte med at lade ham spise lidt fra venstre side, hvor han godt vil tage fat og så når der er lidt ro på ham flytte ham over på højre.

Det lyder umiddelbart som om at din dreng er god til at regulere sit behov, han tager fint på og die effektivt, når han spiser og det er helt fint og helt okay at han kun spiser ...

Annonce

... fra et bryst af gangen og derefter ikke vil have mere. Det er naturligvis problematisk hvis han flere gange i træk ikke spiser i 6 timer - det er okay om natten, men om dagen skulle han gerne spise hyppigere, så I alle får jeres nattesøvn. Derfor må du prøve at lægge ham til så godt du kan i løbet af dagen og så lade ham sove mere om natten.

Det kunne måske tænkes at han er så stor nu, at han har et større vaccum, spiser så effektivt og godt at han ikke har behov for helt så mange måltider som tidligere ... det kunne være en forklaring. Du skriver at han tidligere har spist hver 2-3 time og han har således spist hyppigt og fået mælk måske 8 gange i døgnet ... Han behøver slet ikke spise så hyppigt, det vil være fint, hvis han spiser f.eks. hver 3-4 time og således spiser 6 gange i døgnet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Han spiser meget, får måske 1000ml mælk i døgnet hos dig. Fordelt på 6-8 måltider svarer det til at han spiser 125-170ml af gangen hos dig. At du kan malke 90ml ud hurtigt lyder helt fint og rigtigt. Du kan med brystpumpen ikke stimulere brystet som din dreng kan og der vil sandsynligvis være mere i brystet end du malker ud. Samtidig har det også noget at sige, hvad tidspunkt du malker ud på, hvor lang tid siden det er han sidst har spist hos dig, om det er morgen, eftermiddag, aften eller nat osv. Mælkemængden variere over hele døgnet.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og håber du er blevet beroliget af din sundhedsplejerskes besøg - måske begynder din dreng også at have behov for andet end brystmælk og har brug for lidt skemad ... :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.