Svar: Udmalkning og svamp i brystet
11. august 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Med hensyn til opbevaring af mælk, hvis mor har svamp i brystet, så har jeg søgt i litteraturen, på nettet og spurgt mine IBCLC-kolleger som er de personer der ved mest om amning og meningerne er desværre forskellige ...
Nogen siger, at man ved svamp i brystet bør undlade at gemme og nedfryse mælk fra "svampeperioden" da svampesporer godt kan overleve fryseren. Det anbefales at man ikke bruger denne mælk fordi der så er risiko for smitte igen senere hen.
Andre siger at man sagtens kan gemme og fryse mælken selvom man har fået konstateret svamp i brystet. Vi har normalt svamp (candida) i vores mundhule og i vores omgivelser og mælken vil blive fordøjet i mavetarm systemet og vil ikke kunne skade barnet.
Fra min tid som sygeplejerske på neonatalafdeling, så mener jeg ikke at der var specielle restriktioner på at gemme mælk i forhold til at mor havde svamp. Det var dyrebare dråber og de blev brugt uden problemer:o)
Da du har været i behandling for svamp og ikke lyder til at være særligt angrebet på nuværende tidspunkt, så vil jeg umiddelbart råde dig til at bruge din udmalkede mælk. Du kan altså godt malke ud og komme det i flaske, lade det stå et døgn i køleskabet eller fryse det ned. Du skal malke ud efter helt normale principper - se min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.
Du kan også fint bruge udmalket mælk i skemaden. Det vil være en blid overgang for din datters mave. Der er ingen krav om at man skal bruge mme, bestemt ikke, modermælk kan ligeså godt bruges. Husk altid en tsk fedtstof i den hjemmelavede mad.
Hvis jeg hører andet eller mere omkring svamp og udmalkning og opbevaring af modermælk, så skal jeg give dig besked:o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske