Svar: Udmalkning og svamp i brystet

11. august 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Camilla

Med hensyn til opbevaring af mælk, hvis mor har svamp i brystet, så har jeg søgt i litteraturen, på nettet og spurgt mine IBCLC-kolleger som er de personer der ved mest om amning og meningerne er desværre forskellige ...

Nogen siger, at man ved svamp i brystet bør undlade at gemme og nedfryse mælk fra "svampeperioden" da svampesporer godt kan overleve fryseren. Det anbefales at man ikke bruger denne mælk fordi der så er risiko for smitte igen senere hen.

Andre siger at man sagtens kan gemme og fryse mælken selvom man har fået konstateret svamp i brystet. Vi har normalt svamp (candida) i vores mundhule og i vores omgivelser og mælken vil blive fordøjet i mavetarm systemet og vil ikke kunne skade barnet.

Fra min tid som sygeplejerske på neonatalafdeling, så mener jeg ikke at der var specielle restriktioner på at gemme mælk i forhold til at mor havde ...

Annonce

... svamp. Det var dyrebare dråber og de blev brugt uden problemer:o)

Da du har været i behandling for svamp og ikke lyder til at være særligt angrebet på nuværende tidspunkt, så vil jeg umiddelbart råde dig til at bruge din udmalkede mælk. Du kan altså godt malke ud og komme det i flaske, lade det stå et døgn i køleskabet eller fryse det ned. Du skal malke ud efter helt normale principper - se min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan også fint bruge udmalket mælk i skemaden. Det vil være en blid overgang for din datters mave. Der er ingen krav om at man skal bruge mme, bestemt ikke, modermælk kan ligeså godt bruges. Husk altid en tsk fedtstof i den hjemmelavede mad.

Hvis jeg hører andet eller mere omkring svamp og udmalkning og opbevaring af modermælk, så skal jeg give dig besked:o)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.