Svar: Bliver gal på brystet
10. august 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Ditte
Tillykke med den lille pige:o) Det lyder som om at du har masser af mælk og faktisk også som om at din datter er glad for amning, selvom du føler at hun nogle gange virker lidt afvisende og aser og maser lidt for meget:o)
Det er helt forkert når vi ammevejledere siger at "du skal tømme et bryst" for i princippet kan man ikke tømme et bryst. Der vil altid være lidt mælk tilbage og du vil derfor præcist som du skriver kunne klemme lidt ud, ligesom din datter også vil kunne smage at der er lidt og derfor bliver forvirret over hvorvidt hun skal blive liggende eller ikke behøver mere.
Det lyder meget flot at amme ca ½ time, nogle børn spiser meget hurtigt, andre langsommere, men hvis du her i starten kan amme 20-30 minutter på et bryst og så derefter skifter din datter så burdet hun have tømt den side og efter skiftning kan hun så tilbydes modsatte bryst. Det er så ikke altid hun vil have mere, nogle gange vil hun afvise modsatte side, andre gange vil hun spise kortvarig og kun tage toppen og atter andre gange er hun meget sulten og spiser en stor del fra det andet bryst. På den måde skal hun have lov til at flexe lidt.
Så når din datter begynder at blive urolig ved brystet, hiver i vorten og virker til at malke voldsomt og irriteret og når du mærker at brystet virker blødt og eftergiveligt, så er det fordi der ikke længere er så meget mælk tilbage og så må du gerne skifte hende og tilbyde modsatte side.
Hvis du er i tvivl om hvorvidt hun har spist nok, hvis hun f.eks. kun har spist 10 minutter på et bryst og pludselig virker lidt irriteret, så kan du tage hende op, se om det er en bøvs der klemmer og så lægge hende til samme bryst igen men i tvillingestilling. På den måde hjælper du hende til at tømme brystet bedre og kan 'snyde' hende til at spise på en side lidt længere tid.
At hun protesterer overfor et fyldt bryst er også helt normalt og handler om at din mælk sandsynligvis flyder meget let. Hun er således næsten ved at få den galt i halsen, fordi den sprøjter så hurtigt til hende og så bliver hun frustreret over det og slipper. Det hjælper nogle gange her at malke en lille smule af toppen ud og lægge til igen og også her kan det også være en fordel at lægge til med en anden ammestilling. F.eks. bruge tvillingestilling eller lægge sig ned og amme i stedet for at sidde med hende i favn.
Hvis hun efter at have spist godt fra den ene side virker mæt og tilfreds, så behøver du ikke automatisk lægge til modsatte side, før hun selv viser behov for at ville sutte lidt mere. Sid i stedet lidt med hende, snak til hende, lad hende studere dit ansigt og din mimik, lad hende komme af med en bøvs eller prut, evt. blive skiftet og så er hun klar igen.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske