Svar: Urolig under amning - 2 mdr.
8. august 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Maibrit
Når din dreng efter 10-12 minutters effektiv sutning begynder at trække og skubbe til brystvorten, så lyder det som om at han er ved at være færdig med at spise og brystet er ved at være 'tømt'. Han prøver at malke lidt mere, for at få det sidste ud, men han er ved at være færdig med at spise.
Herefter synes jeg du skal give ham en pause, lade ham bøvse, skifte ham, pludre lidt med ham osv. og først derefter tilbyde ham modsatte side. Herefter kan han så spise lidt mere, hvis han har lyst og behov.
Sutten hjælper fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og får således maden sendt igennem systemet uden at der kommer yderligere mad med ned. Det giver ham derfor en ro i maven at få en sut og die på den et par minutter.
Din dreng er stadig så lille at han ikke helt har lært fornemmelsen af hvornår han er sulten og hvornår han er mæt. Ligesom han heller ikke helt kan mærke, hvornår han er træt og har brug for at sove og hvornår han skal være aktiv og vågen. Det er derfor vigtigt at du hjælper ham med disse ting og du må et eller andet sted tro på at han får hvad han skal have af mad.
At spise 10-12 minutter effektivt kan være helt i orden. Hvis du har en hurtig nedløbsrefleks og han har et godt vaccum, så kan han sagtens 'tømme' dit bryst på den tid. Grunden til at han ikke bare slipper er fordi han i princippet ikke tømmer brystet, der er hele tiden lidt at komme efter og det malker han så for at få ud. Derfor den bevægelse med at skubbe hovedet frem og tilbage - han malker. Men hvis han efter at have spist hos dig falder til ro på 2 minutter med en sut, så er han ikke mere sulten, men mæt og tilfreds og har bare brug for lidt ro i maven:o)
Når barnet trives med amning så er der følgende ting at lægge mærke til:
Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Du skal kunne fornemme at brysterne er tunge og at brystet er mere blødt og eftergiveligt, når dit barn har spist hos dig. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er større først på dagen og mindre om aftenen.
Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det.
Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og han har fint gang i maven. Der kan dog med den alder han har nu godt begynde at gå lidt længere tid, lidt flere dage imellem hans afføringer. Han har dog let ved at komme af med det når han skal. Han tisser mindst 6 gange i døgnet og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...
Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og følger sin kurve. Du kan sætte hans længde og vægtmål ind i kurven på livets bog som du finder på medlemssiderne og se hvordan han følger kurven.
Derudover skal din dreng virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan nu godt være vågen et par timer af gangen før han atter skal have mad og puttes til søvn. Når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme, han smiler bevidst til dig og begynder også at nyde at ligge på gulvet under et aktivitetsstativ og lignende.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske