Svar: Urolig under amning - 2 mdr.

8. august 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maibrit

Når din dreng efter 10-12 minutters effektiv sutning begynder at trække og skubbe til brystvorten, så lyder det som om at han er ved at være færdig med at spise og brystet er ved at være 'tømt'. Han prøver at malke lidt mere, for at få det sidste ud, men han er ved at være færdig med at spise.

Herefter synes jeg du skal give ham en pause, lade ham bøvse, skifte ham, pludre lidt med ham osv. og først derefter tilbyde ham modsatte side. Herefter kan han så spise lidt mere, hvis han har lyst og behov.

Sutten hjælper fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og får således maden sendt igennem systemet uden at der kommer yderligere mad med ned. Det giver ham derfor en ro i maven at få en sut og die på den et par minutter.

Din dreng er stadig så lille at han ikke helt har lært fornemmelsen af hvornår han er sulten og hvornår han er mæt. Ligesom han heller ikke helt kan mærke, hvornår han er træt og har brug for at sove og hvornår han skal være aktiv og vågen. Det er derfor vigtigt at du hjælper ham med disse ting og du må et eller andet sted tro på at han får hvad han skal have af mad.

At spise 10-12 minutter effektivt kan være helt i orden. Hvis du har en hurtig nedløbsrefleks og han har et godt vaccum, så kan han sagtens 'tømme' dit bryst på den tid. Grunden til at han ikke bare slipper er fordi han i princippet ikke tømmer brystet, der er hele tiden lidt at komme efter og det malker han så for at få ud. Derfor den bevægelse med at skubbe hovedet frem og tilbage - han malker. Men hvis han efter at have spist hos dig falder til ro på 2 minutter med en sut, så er han ikke mere sulten, men mæt og tilfreds og har bare brug for lidt ro i maven:o)

Når barnet trives med amning så er der følgende ting at lægge mærke til:

Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Du skal kunne fornemme at brysterne er tunge og at brystet er mere blødt og eftergiveligt, når dit barn har spist hos dig. Det er helt ...

Annonce

... normalt at kunne mærke at mælkemængden er større først på dagen og mindre om aftenen.

Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.

Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og han har fint gang i maven. Der kan dog med den alder han har nu godt begynde at gå lidt længere tid, lidt flere dage imellem hans afføringer. Han har dog let ved at komme af med det når han skal. Han tisser mindst 6 gange i døgnet og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...

Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og følger sin kurve. Du kan sætte hans længde og vægtmål ind i kurven på livets bog som du finder på medlemssiderne og se hvordan han følger kurven.

Derudover skal din dreng virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan nu godt være vågen et par timer af gangen før han atter skal have mad og puttes til søvn. Når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme, han smiler bevidst til dig og begynder også at nyde at ligge på gulvet under et aktivitetsstativ og lignende.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig