Brev:
Institutionsskift igen
30. oktober 2007
Alder:
2 år, 10 mdr.
Institutionsskift igen
Hej Helen
Tak for dit svar vedr. storebror og institutionsskift. Jeg har lige nogle flere spørgsmål til samme emne. Nu er vores dreng på 2 år og 10 mdr. blevet storebror til en lille dejlig søster. Hun er nu 4 uger og han har de første 3 uger taget det meget pænt. Nu er han begyndt at reagere med at lave næsten alting til en kamp; at få tøj på, at sidde ved bordet, at skulle spise og at skulle afsted i børnehaven (siger hele tiden, at han ikke gider lege med nogen). Det er så hvad det er, og jeg håber, at det går over med tiden, da det er temmelig anstrengende for både ham og mig - konstant dårlig samvittighed for min part.
Men så er der situationen med institutionen. Vi er flyttet væk fra hans nuværende institution og har nu fået tilbudt den plads vi allerhelst vil have - men allerede fra den 1. december. Derudover har det vist sig at være temmelig mere besværligt end først antaget at pakke lillesøster sammen og hente ham i den gamle institution - hvilket også betyder, at han er der længere end han plejer, fordi far tit henter istedet for mor, som jeg plejer.
Hvad gør vi? Er det ren totur at skifte institution nu, og hvor længe må man forvente, at der går før han vænner sig til at skulle dele os lidt med lillesøsteren (vi gør en masse for at please ham, være alene med ham, når hun sover osv. - måske også for meget).
Måske har hans reaktioner ikke kun noget med lillesøster at gøre, men ligeså meget med hans egen alder - så gerne et par fif om børneopdragelser omkring 3 års alderen.
Kærlig hilsen
Anja