Institutionsskift igen

30. oktober 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Institutionsskift igen

Hej Helen

Tak for dit svar vedr. storebror og institutionsskift. Jeg har lige nogle flere spørgsmål til samme emne. Nu er vores dreng på 2 år og 10 mdr. blevet storebror til en lille dejlig søster. Hun er nu 4 uger og han har de første 3 uger taget det meget pænt. Nu er han begyndt at reagere med at lave næsten alting til en kamp; at få tøj på, at sidde ved bordet, at skulle spise og at skulle afsted i børnehaven (siger hele tiden, at han ikke gider lege med nogen). Det er så hvad det er, og jeg håber, at det går over med tiden, da det er temmelig anstrengende for både ham og mig - konstant dårlig samvittighed for min part.

Men så er der situationen med institutionen. Vi er flyttet væk fra hans nuværende institution og har nu fået tilbudt den plads vi ...

Annonce

... allerhelst vil have - men allerede fra den 1. december. Derudover har det vist sig at være temmelig mere besværligt end først antaget at pakke lillesøster sammen og hente ham i den gamle institution - hvilket også betyder, at han er der længere end han plejer, fordi far tit henter istedet for mor, som jeg plejer.

Hvad gør vi? Er det ren totur at skifte institution nu, og hvor længe må man forvente, at der går før han vænner sig til at skulle dele os lidt med lillesøsteren (vi gør en masse for at please ham, være alene med ham, når hun sover osv. - måske også for meget).

Måske har hans reaktioner ikke kun noget med lillesøster at gøre, men ligeså meget med hans egen alder - så gerne et par fif om børneopdragelser omkring 3 års alderen.

Kærlig hilsen
Anja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder