Vores søn bliver bidt

18. juli 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Vores søn bliver bidt

Hej igen Helen,

Nå, vi troede egentlig det var slut, men i dag fik vi vores to-årige søn David hjem fra vuggestuen med et stort tandmærke på armen - 5. gang på en måned.

Efter 4. gang ville jeg skrive til dig, men så var du på ferie, og så gik der alligevel en del tid - dvs ca . 14 dage - indtil det altså skete igen i dag.

Vi er ganske rådvilde og ved ikke, hvordan vi skal gribe det an, og hvad vi kan tillade os at kræve af handling fra vuggestuens side. Vi forstår jo godt, at de ikke kan holde konstant øje med alle børnene hele tiden. Men, nu er det altså 5. gang, den samme dreng har bidt David. Vi må da kunne stille krav til, at de sørger for, at det ikke sker igen?

De første par gange var vi ret chokerede, fordi det skete to gange inden for en uge, og begge gange sad der ti tænder på Davids arm. Men det blev ligesom slået hen af pædagogerne, og så var det som om, at vi også slog det hen for os selv.

Men da det så skete igen og igen, begyndte vi alligevel at rynke bryn og spørge til, hvad de gjorde for at undgå det. Drengen der bider er vist ca ½ år yngre end David, og har ikke så meget sprog endnu.

Vi får at vide, at David tit får trængt den anden dreng op i et hjørne - ikke for at drille, men fordi han vil lege. Når den anden dreng så føler sig trængt, bider han altså. Jeg har insisteret på, at så må pædagogerne sørge for at holde dem fra hinanden, eller holde så meget øje med de to, at de kan nå at skille dem ad, når de ser dem i en situation, de kan ...

Annonce

... regne ud hvor kan føre hen. Jeg får hele tiden det svar, at det gør de sørme også, men det sker jo på et splitsekund...

I dag blev jeg simpelthen så vred, at pædagogen vist ikke var i tvivl om, at nu skulle hun tage mig rigtigt alvorligt. Jeg har insisteret på, at hvis de ikke kan finde ud af at gøre noget ved, at drengen bider, så må de holde vagtskifte over de to drenge - altså, hvis de leger sammen og én pædagog må slippe dem med blikket, så må en anden tage over. Jeg har også slået grundigt fast, at jeg forventer, at de tager en alvorlig snak med drengens forældre.

Men jeg ved ikke, hvad jeg reelt kan kræve af dem? Hvis drengen nu ikke bider derhjemme, hvad kan hans forældre så gøre? I vuggestuen er de 3 på en stue med 12 børn, men er ofte på legepladsen hele institutionen (integreret, så sammen med børnehaven). Vores dreng er selvfølgelig ingen engel og tilsyneladende leger han og den anden dreng rigtig godt sammen, men David har bare aldrig bidt, og jeg synes, det er så grænseoverskridende at få min søn hjem med store røde tandmærker - gang på gang på gang...

Det blev en længere smøre, men mit spørgsmål til dig er egentlig, hvad vi skal gøre. Hvad kan vi kræve, at vuggestuen gør? Kan vi kræve, at de fx tager det op på et personalemøde og lægger en handlingsplan for den dreng (jeg ved tilfældigvis, at han også har bidt min venindes datter, der går på samme stue, så han bider altså ikke kun vore søn)?

Jeg glæde mig til at høre dine tanker.

Venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder