Brev:
Hårvask - 2 år, 4 mdr.
10. januar 2007
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hårvask - 2 år, 4 mdr.
Kære Helen
Vi har brug for gode forslag til hårvask.
Olivia er nu 2 år og 4 måneder, og er begyndt absolut ikke at ville have vasket hår. Det har udviklet sig over nogen tid, og er endt med at hun er blevet rigtig bange for det. Det er ikke bare protesterende gråd og klager. Hun er virkelig panisk, og vi føler det begge som et overgreb at vaske håret. Samtidig er der selvfølgelig ikke nogen vej uden om – det vil jo være uansvarligt ikke at vaske hendes hår (selvom jeg må indrømme vi begge har allermest lyst til at springe over).
Vi har opgivet at vaske håret i hendes badekar. I nogen tid prøvede vi at gøre det til en leg, lave sjove figurer med håret når sæben var i, lege med bruseren, med vandet etc. Men det blev bare værre og værre. Desværre har vi ikke noget stort badekar vi kan sidde sammen med hende i.
Nu vasker vi det ved vaskekummen i køkkenet. Håbet var, at hun bedre ville kunne acceptere det, men nej. Vi prøver selv at udstråle ro, fortæller hende at vi forstår hun er bange, men at håret skal vaskes, passer meget på at vandet ikke kommer i øjnene, lader hende beholde tøjet på – ja vi har sågar forsøgt at mildne situationen ved at tilbyde en slikkepind hun kan sutte på imens. Alt sammen uden resultat. Jeg må holde hende, mens hendes far vasker håret. Og hun er skrækslagen. Vi føler det begge som et overgreb på hende.
Har du gode ideer eller forslag til hvad vi kan gøre? Det er så forfærdeligt at skulle se vores lille pige i den grad være skrækslagen - oven i købet for en handling vi selv påfører hende.
Hilsen Mette