Hårvask - 2 år, 4 mdr.

10. januar 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Hårvask - 2 år, 4 mdr.

Kære Helen

Vi har brug for gode forslag til hårvask.

Olivia er nu 2 år og 4 måneder, og er begyndt absolut ikke at ville have vasket hår. Det har udviklet sig over nogen tid, og er endt med at hun er blevet rigtig bange for det. Det er ikke bare protesterende gråd og klager. Hun er virkelig panisk, og vi føler det begge som et overgreb at vaske håret. Samtidig er der selvfølgelig ikke nogen vej uden om – det vil jo være uansvarligt ikke at vaske hendes hår (selvom jeg må indrømme vi begge har allermest lyst til at springe over).

Vi har opgivet at vaske håret i hendes badekar. I nogen tid prøvede vi at gøre det til en leg, lave sjove figurer med håret når sæben var i, lege med bruseren, med vandet etc. Men det blev bare værre og værre. Desværre har vi ikke noget ...

Annonce

... stort badekar vi kan sidde sammen med hende i.

Nu vasker vi det ved vaskekummen i køkkenet. Håbet var, at hun bedre ville kunne acceptere det, men nej. Vi prøver selv at udstråle ro, fortæller hende at vi forstår hun er bange, men at håret skal vaskes, passer meget på at vandet ikke kommer i øjnene, lader hende beholde tøjet på – ja vi har sågar forsøgt at mildne situationen ved at tilbyde en slikkepind hun kan sutte på imens. Alt sammen uden resultat. Jeg må holde hende, mens hendes far vasker håret. Og hun er skrækslagen. Vi føler det begge som et overgreb på hende.

Har du gode ideer eller forslag til hvad vi kan gøre? Det er så forfærdeligt at skulle se vores lille pige i den grad være skrækslagen - oven i købet for en handling vi selv påfører hende.

Hilsen Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.