Rasende 15 mdr's dreng

8. februar 2006

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Rasende 15 mdr's dreng

Kære Helen

Jeg har skrevet til dig før vedr. min søn på 15 mdr. der ikke ville sove på eget værelse. Han sover nu ok i sin egen seng inde hos os. Det må så være sådan en tid. Dit forslag om en madras på gulvet hos os, vil jeg gemme til en anden gang, når han er blevet stor nok til ikke at tumle så meget rundt om natten.

Nu er jeg lidt bekymret over hvor mange voldsomme raserianfald han tager sig for tiden. Han virker meget frustreret og løber ligesom hele tiden ind i de situationer, der gør ham rasende. Jeg er klar over, at det er en svær periode i sprogtilegnelsen, og jeg kender situationen fra min datter, der nu er 4 år, og som også har et kraftigt temperament. Min søns reaktioner virker bare endnu voldsommere, måske til dels fordi han er fysisk stærk. Han er utrøstelig under raserianfaldene, og jeg bliver ulykkelig over, at de fylder så meget som de gør lige nu. Udfordringen ligger i at finde en balance mellem at skåne ham for alt for mange nej’er og så vise ham hvor grænserne går.

Jeg er bange for, at væske i ørerne kan være en del af forklaringen til hans voldsomme frustrationer lige nu. Vi skal til ørelægen på fredag. Da det jo ikke er sikkert, at der kan gøres noget ved det lige nu, har jeg brug for lidt gode råd til, hvordan jeg tackler denne svære tid. Vi bruger allerede tegn-til-tale for sjov. Det øger hyggen og glæden ved at læse, da han kan en del tegn for bl.a. dyr. Han kan også sige en del ord, om end en del af dem er uklart udtalt. Jeg overvejer at udvide brugen at tegn-til-tale, hvis det kan afhjælpe hans frustrationer. Har du nogen viden om det?

Jeg har selv svært ved at rumme de utrøstelige grådture. Jeg har nok en tilbøjelighed til at prøve at undgå at de opstår – ...

Annonce

... eller aflede ham så de tager af. Det er dog svært for tiden. Jeg vil gerne rumme det, men jeg har svært ved ikke at blive ked af det – og det smitter måske af. Her til morgen blev jeg pludselig helt bange for, om hans reaktioner nu var normale. Han var allerede sur og utrøstelig, før han kom ud af sengen. Han blev stiktosset, da jeg hjalp ham ud af sengen og skreg på gulvet i 10 minutter ca. Der var flere konflikter i løbet af morgenen, og jeg synes det tærer enormt, når det fylder alting. Jeg vil jo gerne have en glad dreng - bare ind imellem.

Den sidste uges tid har han ikke været sig selv, og til trods for, at han ellers spiser med god appetit og længe har klaret at spise selv, så giver måltiderne nu anledning til raserianfald over de mindste ting. Han vil selv hælde mælk op, øse op etc. Men det er ikke for at få mælk – mere for at få lov. Man kan jo ikke hælde en liter mælk op….så der er mange konflikter ved hvert måltid. Siden han mistede appetitten for en uges tid siden (muligvis som led i en virus), har han siddet hos mig, fordi han går helt i bro, hvis jeg forsøger at sætte ham i hans egen stol. Det er lidt af en ond cirkel, synes jeg.

Jeg synes også han leger mindre selv, end han har gjort. Han er meget opmærksom på, hvor jeg er, og kræver at være hos mig konstant. Min mand kan sjældent få lov at tage over. Det gør jo, at jeg får nok ind imellem og savner tid til mig selv og min datter.

Alt i alt ville jeg gerne have lidt råd om, hvordan jeg tackler de mange raserianfald bedst muligt. Hvordan ved jeg, at det er helt normalt, det vi har med at gøre? Jeg kan blive helt ulykkelig ved tanken om, at hans reaktioner måske er unormalt voldsomme.

De bedste hilsner fra en bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder