Voldsom 2 årig

29. maj 2015

Kategori:
Alder:
2 år

Voldsom 2 årig

Hej Helen

Først tak for en fantastisk god brevkasse, har ikke selv før været medlem men har kunne bruge rigtig mange af dine svar og råd i brevkassen..

Vi har en dejlig dreng der lige er blevet 2 år som vi har lidt 'problemer' med at han er meget voldsom over for andre børn, som regel dem der er mindre en ham selv.

For lige at starte fra begyndelsen, så startede han i vuggestue da han var 8 mdr og kort efter han var startet, begyndte han at bide de andre børn, pædagogerne var selvfølgelig meget opmærksomme på ham og prøve at aflede de situationer hvor de kunne se at det ville ende med et bid.. Hjemme har han egentlig altid været sød overfor os ( mor og far) men fik vi besøg af andre børn kunne han finde på ligepludselig at fare over og bide dem, selvom de slet ikke var i nærheden af ham..
Efterhånden som han blev ældre begyndte han også at skubbe og lægge sig oven på de andre børn.. Vi var meget opmærksomme på hans adfærd men vi så jo slet ikke den side af ham nå han bare var hjemme hos os..

Jeg bliver gravid rimelig hurtigt igen og da vores søn er 17 mdr. bliver han storebror til en lille pige. Den første uge er vores søn meget plyndret og ligemeget hvad mor og far gør så er det ikke det rigtige.. Vi er meget opmærksomme på at give ham den opmærksomhed og omsorg som han har brug for... I løbet af en måneds tid bliver det lidt mere 'hverdag' igen og han begynder at ville side ved siden af når lillesøster skal ammes, han bliver engangimellem lidt voldsom ved sin lillesøster men vi er hele tiden opmærksomme og viser ham at man aer lillesøster på hovedet og siger 'ae ae'. han har aldrig bidt sin søster, men har dog engang imellem givet hende et 'gok' i hovedet med noget legetøj, men ellers aldrig sådan meget voldsomt.

Vores søn bliver i februar flyttet op i en gruppe med lidt større børn 2-4 år for at få lidt modspil og her går det faktisk godt af hvad vi kan forstå. Så sker der det at der starter en ny pige i hans gruppe på hans egen ...

Annonce

... alder og så tager den voldsomme adfærd til igen. Han skubber, niver og lægger sig oven på hende og så i sidste uge bed han hende i næsen så hun blødte.. Vi har jo selvfølgelig vendt blikket indad og prøvet at finde ud af om det var noget vi gjorde, der var skyld i den adfærd, jeg er nået frem til at vi måske nogle gange har skældt ham ud når han lavede ' ballade' i stedet for at give ham den opmærksomhed som han egentlig søgte.

Vi er har nu vendt bøtten og prøver ikke at skælde ud, men prøver på bedste vis i hans øjenhøjde, at fortælle ham hvad man må og ikke må. Vi er jo også bange for om det kan skade ham socialt hvis de andre børn ikke vil lege med ham..

Årsagen til at jeg skriver til dig netop nu er at, da jeg imorges skulle aflevere vores søn i vuggestuen skete der noget: Jeg var ved at gøre min søn klar til legepladsen og ved siden af sidder en pædagog med den lille pige han havde bidt, min søn går over og tager den lille piges gummistøvler og giver hende dem og pædagogen smiler og siger 'hvor er du bare sød' og ved siden af sidder så en mor og kigger op på mig og siger ' nååå ! Han kan godt være sød', jeg smiler skævt til hende og følger hurtigt min søn ud på legepladsen, krammer ham og siger farvel. Jeg når nærmest ikke at lukke bildøren før tårnene vælter ud af hovedet på mig.. Jeg kører fortvivlet hjem med tankerne på at vi om 3 ugers tid skal til sommerfest i vuggestuen. Jeg overvejer virkelig at melde fra igen, da jeg ved at vores søns adfærd bestemt ikke er populær blandt de andre forældre og at det er noget de snakker meget om. Jeg kan slet ikke overskue hvis der bliver en scene men samtidig syntes jeg jo ikke at min søn skal gå glip af sommerfesten... Jeg er helt i syv sind..

Jeg håber virkelig at du har nogle gode råd til, hvordan vi håndtere og forhåbentlig kan ændre han voldsomme adfærd over for andre børn... Og hvordan vi skal agere overfor de dømmende blikke fra andre forældre.

Mange hilsner
en fortvivlet og tårevædet mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder