Brev:
Sprog - 20 mdr.
31. januar 2015
Alder:
20 mdr.
Sprog - 20 mdr.
Hej Helen
Så er jeg tilbage med lidt flere spørgsmål, denne gang vedr. sprog hos min søn på knap 20 mdr.
Han fik for 1 1/2 måned siden anlagt dræn pga. væske på det ene øre. Inden da synes vi at det gik lidt langsomt frem med hans sprog. Synes stadig ikke at der er sket det store, selvom han bliver 20 mdr. om 1 uge.
Så nu vil jeg lige høre dig om hvor mange ord han ca. bør kunne på nuværende tidspunkt?
Her er hvad han med sikkerhed kan sige:
Nej, tak, hej, hov, varm, traktor, far, mad, ad, av, hej hej, en masse dyrelyde som muh, øf, vov osv. (samt måske lidt flere jeg ikke lige kan komme på nu)
Herudover nogle "lyde" som vi ved betyder noget, f.eks. baba (storebror), mad mad (tak for mad).
Han forstår stort set alt hvad vi siger til ham/beder ham om (rydde op, hente en kop, komme i bad, finde sine sko m.m.). Der er han fint med.
Når man læser bog med ham og spørger om han kan pege på lastbil, banan, ko, agurk, kop og alt det andet, så klarer han også fint det.
Så det er ikke noget problem for ham at forstå og at kende ordene, men at få ham til at sige dem er en anden sag :-)
Vi fortæller ham om alt hvad vi laver, det han ser osv. så han får ord på, men han virker ikke selv specielt interesseret i at sige dem/gentage dem.
Hans storebror var meget "fremme i skoene" mht. sprog, og det er måske også det vi holder det op imod. Ved godt at ikke alle børn er lige hurtige, men synes måske at der snart burde ske et eller andet når nu han snart er 20 mdr.
De andre i hans dagpleje (som godt nok er 2 1/2 måned ældre end ham), siger en del ord allerede, også lidt sværere ord som navne på søskende, mormor osv.
Bør vi gøre noget i forhold til sproget eller kommer det af sig selv mon?
Ørelægen sagde til os, at hvis ikke der var sket nogen sprogudvikling efter 3 mdr. efter drænanlæggelsen, så kunne vi rette henvendelse og lade ham se på igen (ved dog ikke hvad hun havde i tankerne).
Mener du at vi har grund til bekymring? Hvor mange ord burde han kunne på nuværende tidspunkt? Og kan vi gøre noget andet for at stimulere sproget? (Andet end det vi allerede gør med at læse bog, fortælle ham om ting vi oplever osv.)
Håber på snarligt svar :-)
Kærlig hilsen
Line