Sprog - 20 mdr.

31. januar 2015

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Sprog - 20 mdr.

Hej Helen

Så er jeg tilbage med lidt flere spørgsmål, denne gang vedr. sprog hos min søn på knap 20 mdr.

Han fik for 1 1/2 måned siden anlagt dræn pga. væske på det ene øre. Inden da synes vi at det gik lidt langsomt frem med hans sprog. Synes stadig ikke at der er sket det store, selvom han bliver 20 mdr. om 1 uge.
Så nu vil jeg lige høre dig om hvor mange ord han ca. bør kunne på nuværende tidspunkt?

Her er hvad han med sikkerhed kan sige:
Nej, tak, hej, hov, varm, traktor, far, mad, ad, av, hej hej, en masse dyrelyde som muh, øf, vov osv. (samt måske lidt flere jeg ikke lige kan komme på nu)
Herudover nogle "lyde" som vi ved betyder noget, f.eks. baba (storebror), mad mad (tak for mad).

Han forstår stort set alt hvad vi siger til ham/beder ham om (rydde op, hente en kop, komme i bad, finde sine sko m.m.). Der er han fint med.
Når man læser bog med ham og spørger om han kan pege på lastbil, banan, ko, agurk, kop og alt det andet, så klarer han også fint det.
Så det er ikke noget problem for ham at forstå og at kende ordene, men at få ham til at sige dem er en anden sag ...

Annonce

... :-)

Vi fortæller ham om alt hvad vi laver, det han ser osv. så han får ord på, men han virker ikke selv specielt interesseret i at sige dem/gentage dem.

Hans storebror var meget "fremme i skoene" mht. sprog, og det er måske også det vi holder det op imod. Ved godt at ikke alle børn er lige hurtige, men synes måske at der snart burde ske et eller andet når nu han snart er 20 mdr.
De andre i hans dagpleje (som godt nok er 2 1/2 måned ældre end ham), siger en del ord allerede, også lidt sværere ord som navne på søskende, mormor osv.

Bør vi gøre noget i forhold til sproget eller kommer det af sig selv mon?
Ørelægen sagde til os, at hvis ikke der var sket nogen sprogudvikling efter 3 mdr. efter drænanlæggelsen, så kunne vi rette henvendelse og lade ham se på igen (ved dog ikke hvad hun havde i tankerne).

Mener du at vi har grund til bekymring? Hvor mange ord burde han kunne på nuværende tidspunkt? Og kan vi gøre noget andet for at stimulere sproget? (Andet end det vi allerede gør med at læse bog, fortælle ham om ting vi oplever osv.)

Håber på snarligt svar :-)

Kærlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre