Eftermiddag/aften med baby og storesøster

16. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Eftermiddag/aften med baby og storesøster

Hej Helen

Vi kan ikke rigtig få eftermiddag og aften til at hænge sammen herhjemme - og pt går det hårdt ud over begge børn.

Lillebror vågner altid kl 16.30, når vi kommer hjem med barnevognen efter at have hentet søster - han er tydeligt stadig træt, men uanset svøb og rokken og vuggen, så er han umulig at putte igen. Selvom det for det meste er absolut max 11/2-2 timer siden han blev ammet sidst, så kommer han op og bliver ammet - mens jeg alligevel forsøger, at tage mig af storesøster og lave mad. Kl. 17.30 er lillebror så træt, at han bare græder ulykkeligt i sin vikle hos mig. Far eller jeg forsøger så at putte til 4. Lur i barnevogn. Det lykkes ikke altid, men når det gør, så sover han max 3 kvarter og det tager ca en halv time at få ham til at sove. Han græder her på en måde, som minder om hulken - altså ikke bare obertræt, hysterisk gråd, men virkelig ulykkelig...

Hvorfor? Han er mæt, ren ble, er tanket op på nærhed og kærtegn...

Når putning der i barnevogn om aftenen ikke lykkes - hvilket er 9 ud 10 gange, så er eneste løsning, at han kommer op og bliver ammet igen, mens vi spiser - her er kl.18. Derefter er jeg nødt til - ca 18.20 hurtigt at gennemføre hans putteritual - lidt massage og liggende amning i dobbeltseng, herefter svøb og så trrmmeseng ved siden af min seng. Han er meget dygtig, og falder flot i søvn i tremmesengen bare med min hånd på maven.

Han virker til at have brug for den ro, han får under dette ritual - for alt det ulykkelige stopper, så snart jeg går i soveværelset med ham og tager massage olien frem - han bliver nærmest stille og saglig.

Problemet er dog, at Kl ofte er både 19.30 og 20 inden han sover. Derfor gøres storesøster altid natteklar af far, og han læser for hende i stuen - noget jeg altid var med til før -men aldrig mere :-( Herefter lister hun noget så sødt og forsigtigt ind i soveværelset i sin egen seng, som står der. Hun siger ikke en lyd, men sender mig luftkys, og ligger forsigtigt og bladrer i en bog, hvorefter hun vinker til mig og putter sig selv. Hun har jo fået ordre på, at hun skal være stille pga lillebror, og hun er så sød, så jeg er ved at tude - hun er alt for sød faktisk.

Dvs de aftner har hun slet ikke sin mor - hvilket efterhånden er ofte. :-(
Nogle aftner sker det, at hun kommer ind allerede under massage/ amning, og selvom hun er så sød og stille, så skramler det alligevel lidt, og lillebror bliver tydeligt påvirket, når hun forsigtigt hvisker til mig, at hun er tørstig, og jeg så må rejse mig, for at hente ...

Annonce

... enten vand eller far - eller hvis hun lige skal ud og tisse, og derfor lister lidt rundt igen. Det tager så lige lidt gråd fra lillebror og en ekstra halv time, at få ham til ro - og sov hvis søster ikke sover, når han endelig gør, så kan jeg kun bare lige liste over og kysse hende, men ikke læse en historie for hende eller tale - for så vågner han igen :-(

Tidsmæssigt er aftenen meget ufleksibel. Hun må helst ikke sove senere end 20, da hun skal op kl 7 og nå en skovbørnehavebus kl 8. Der er ikke mulighed for senere aflevering.

Det ville jo være optimalt at putte lillebror senere - måske kl. 21 - men jeg ved ikke hvordan, jeg ville skulle kunne gennemføre storesøsters putning med ham på armen - så træt og ulykkelig.

En anden løsning er at tvinge hende til at sove i den ellers gode fine seng, hun har i sit legeværelse bag skærmvæg i stuen. Det prøvede vi nogle nætter, og det gik egentlig ok - jeg kunne som regel lige nå, at krybe ind til hende og sige godnat og give en historie kl 19.30.

Men da jeg nogle aftner har været alene med dem, så har hun fået valget mellem at være i soveværelset - helt stille med mig uden muligheder for læsning osv - eller om hun vil vente på mig ude. Hun vælger soveværelset, og selvom far ofte først skal gå 18.45 er det også uholdbart at hun skal vente op til en time alene før jeg kommer ind til hende.

Så nu er hun tilbage i soveværelset - stadig i egen seng - sammen med os andre, men på en eller anden måde lidt mere "alene".

Hvad gør jeg? Hvorfor græder lillebror så ulykkeligt, når jeg forsøger at putte til 4. Lur i barnevogn kl 17.30? Han får mig til at tro, at han nærmest er bange - kan det være?
Hvis han nu sov bare en halv time, ville jeg kunne gennemføre nogenlunde putning med hende med ham knapt så ulykkelig på armen og så tage mig af ham, når hun først sov.

Eller skal jeg gennemtvinge at hun ikke længere sover i soveværelset (hvordan gør jeg det, uden hun føler sig afvist og smidt ud? Hun elsker at sive derinde - hun er SÅ medgørlig, og natten fungerer fint pt, når de begge er faldet i søvn (undtagen når hun hoster, det vækker lillebror, men måske kunne jeg de slemme hostenætter bede far sove med hende i stuen - dog ville det stadig være " hendes skyld" at hun ikke må sove i soveværelset, og det er jo synd, hvis hun skal føle sig "sparket ud".

Skal jeg bare vente på at lillebror bliver et år og så kan være med i fælles putterutine eller er der en anden løsning?

Kærlig hilsen en mor, der meget gerne vil tilgodese alles behov

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor