Meget genert dreng

21. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Meget genert dreng

Hej Helen.

Jeg skriver ang. min søn Julius, som bliver 3 år d. 26 september.

Julius har altid været en meget glad, udadvendt og energisk dreng. Han har altid været rigtig god til at være sammen med andre, både voksne og børn og er ofte centrum når vi er sammen med familien, hvor han har 4 fætre mellem 10 og 13 år. De forguder ham, leger med ham og er utrolige dygtige til at være sammen med den lille fyr, som stiller store krav til dem om at lege uafbrudt. Jeg tror de er stolte af at være "de store" og "seje" drenge og de er rigtige gode forbilleder for ham :)

Julius fik lagt dræn og fjernet polypper i slutningen af juni i år, han havde i gennem meget lang tid haft nedsat hørelse og det er en helt ny verden for ham. Han taler meget mere og jeg kan tydeligt høre, at hans udtale også er blevet bedre.

Efter Julius blev opereret, begyndte han dog at blive bange for alle mulige ting og blev også voldsomt genert. Han er f. eks bange for støvsugeren og køkkenmaskinen, bange for nogle af børnene i børnehaven, hvor han lige er startet og meget genert når vi er ude (også ved familien som han kender rigtig godt) Julius er helt tavs når vi er ude, sidder helst på skødet af sin far eller mig hele tiden og vil slet ikke deltage i noget eller snakke. Når han endelig snakker lidt, så hvisker han og peger.

En gang i mellem, ...

Annonce

... hvis han når at føle sig tryg mens vi er afsted, så siger han pludselig: "SÅ!, nu er jeg færdig med genert" eller i børnehaven fortæller han, at han græd ved frokosten fordi han blev forskrækket... så han er god til at sætte ord på, hvad der er galt. Men det er som om han er overvældet af det hele og samtidig har utrolig høje krav til sig selv i børnehaven. Han kan ikke lide, at de store børn irettesætter ham, og han græder, hvis han f. eks har spildt mælk ved bordet... forleden græd han endda da hans bedste ven spildte sin mælk! ;)

Jeg ved ikke rigtig hvordan vi skal takle det... det er hårdt at være ude med en lille fyr der er klistret til en og det er meget hårdt som forældre at høre, at han har været helt utrøsteligt ked af det i børnehaven. Vi har jo altid haft en dreng der trippede ved døren for at komme ned i vuggestuen, er tryg og afholdt og har mange venner og gode voksne i institutionen... hvorfor ændrer det sig pludseligt nu? Hvordan kan vi hjælpe ham?

Vi går meget op i, at inddrage ham i hvad der skal ske herhjemme og ude, vi hjælper ham altid med at sætte ord på sine følelser og vi går op i, at alle følelser er gode og "lovlige", men jeg synes efterhånden, at det er svært at se ham blive mere og mere indadvendt.

Er det en fase når man er 3? håber du kan hjælpe os med nogle gode råd.

Med venlig hilsen
Heidi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder