Brev:
Sprog og dræn i ørene
9. maj 2010
Alder:
21 mdr.
Sprog og dræn i ørene
Hej Helen
Mit spørgsmål drejer sig om sammenhængen mellem øreproblemer og den sproglige udvikling samt en vurdering af vores datter sproglige udvikling.
Vores datter sagde sit første ord som 10 måneder. Det var ikke hun os som kunne forstå det og sagde i måneder efter flere enkelt ord som hest, ost m.m. Da hun var 13 måneder fik hun lagt dræn i begge ørene pga væske i ørene, som gik ud over balancen og søvnen. For ca 3-4 måneder siden faldt det ene dræn ud og det andet er vist også næsten faldet ud. Hun har fået konstateret væske i ørene igen, og vi har set tiden an og håbet foråret hjalp. Indtil videre har hun været rigtig meget syg, så det når aldrig at forsvinde, før hun er forkølet igen.
Hun har ikke haft mellemøresbetændelse, hvad vi ved af. Nu vi så i tvivl, om vi skal få lagt drænene ind igen. Ørelægen siger, at det skal vi selv bestemme, da vi jo selv bedst ved, hvor mærket hun er af det. Hun sover fint og har ikke problemer med balancen.
Sprogligt er jeg lidt i tvivl om det påvirker. Hun hører fint og reagerer altid på alle lyde. Jeg har troet, at fordi snakkede så tidligt ville hun være længere fremme sprogligt nu. Hun siger hele tiden nye ord, men siger dem tit måske 1-2 gange og så hører vi dem ikke mere. Når hun siger dem virker det som om, at dem har jeg da altid kunnet sige. Har nok sagt de første 50 ord, men bruger ikke dem alle aktivt. Glemmer hun ordene igen eller bliver de bare lagret til senere brug?
Mor, far, tak, min, hej hej siger hun selvfølgelig konstant. Er begyndt at sige sætninger som sov godt, god ide, ja tak, mor drik, den er god. Men siger samtidig lange sætninger som vi ikke forstår, hvor det er tydeligt hun forklarer noget eller stiller et spørgsmål. Nogle gange fanger vi et rigtigt ord i sætningen som f.eks. stige og ved så, at det er måske er noget vi har snakket om tidligere. Føler hun forstår alt hvad vi siger, på nær tidsaspektet som i morgen eller om lidt.
Hvordan synes du hendes sproglige udvikling lyder? Jeg tænker om hendes udvikling er gået langsommere end forventet, så vi derfor bør reagerer og få lagt dræn. Men vil hellere ikke gøre det unødvendigt, da det jo er en operation.
Undskyld det lange brev, men kan mærker det fylder meget, da jeg så nødig vil se, at hun kommer langt bagud i sin sproglige udvikling, hvis der var noget, vi kunne have gjort.
Med venlig hilsen
Lillepigens mor