Sprog og dræn i ørene

9. maj 2010

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Sprog og dræn i ørene

Hej Helen

Mit spørgsmål drejer sig om sammenhængen mellem øreproblemer og den sproglige udvikling samt en vurdering af vores datter sproglige udvikling.

Vores datter sagde sit første ord som 10 måneder. Det var ikke hun os som kunne forstå det og sagde i måneder efter flere enkelt ord som hest, ost m.m. Da hun var 13 måneder fik hun lagt dræn i begge ørene pga væske i ørene, som gik ud over balancen og søvnen. For ca 3-4 måneder siden faldt det ene dræn ud og det andet er vist også næsten faldet ud. Hun har fået konstateret væske i ørene igen, og vi har set tiden an og håbet foråret hjalp. Indtil videre har hun været rigtig meget syg, så det når aldrig at forsvinde, før hun er forkølet igen.

Hun har ikke haft mellemøresbetændelse, hvad vi ved af. Nu vi så i tvivl, om vi skal få lagt drænene ind igen. Ørelægen siger, at det skal vi selv bestemme, da vi jo selv bedst ved, hvor mærket hun er af det. Hun sover fint og har ikke problemer med balancen.

Sprogligt er jeg lidt i tvivl om det påvirker. Hun hører fint og reagerer altid på alle lyde. Jeg har troet, at fordi snakkede så tidligt ville hun være længere fremme sprogligt nu. Hun siger hele tiden nye ord, men siger ...

Annonce

... dem tit måske 1-2 gange og så hører vi dem ikke mere. Når hun siger dem virker det som om, at dem har jeg da altid kunnet sige. Har nok sagt de første 50 ord, men bruger ikke dem alle aktivt. Glemmer hun ordene igen eller bliver de bare lagret til senere brug?

Mor, far, tak, min, hej hej siger hun selvfølgelig konstant. Er begyndt at sige sætninger som sov godt, god ide, ja tak, mor drik, den er god. Men siger samtidig lange sætninger som vi ikke forstår, hvor det er tydeligt hun forklarer noget eller stiller et spørgsmål. Nogle gange fanger vi et rigtigt ord i sætningen som f.eks. stige og ved så, at det er måske er noget vi har snakket om tidligere. Føler hun forstår alt hvad vi siger, på nær tidsaspektet som i morgen eller om lidt.

Hvordan synes du hendes sproglige udvikling lyder? Jeg tænker om hendes udvikling er gået langsommere end forventet, så vi derfor bør reagerer og få lagt dræn. Men vil hellere ikke gøre det unødvendigt, da det jo er en operation.

Undskyld det lange brev, men kan mærker det fylder meget, da jeg så nødig vil se, at hun kommer langt bagud i sin sproglige udvikling, hvis der var noget, vi kunne have gjort.

Med venlig hilsen

Lillepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to