Svært at tale

2. september 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Svært at tale

Hej Helen.

Vi har en dejlig dreng der gør en masse naturlige ting for sin alder, men også har en masse unoder, som at løbe væk så snart han har en chance, kaster med ting og slår når han er frustreret, vi kæmper med dem alle.

Vi er flyttet for 6 mdr siden og han har desværre skiftet institution 2 gange siden. Senest for 3 mdr siden, fratrukket 3 ugers lige overstået sommerferie. Klarer egentlig dette rigtig flot.

Men det der bekymrer mig mest er hans sprog. Han har vist polypper, lyder i alfald som en voksen snorkene mand, når han sover og har en lille nasal, lidt forkølet, bilyd ved tale.
Men jeg har ikke haft ham til lægen med specielt det.

Han bruger stadig sut, mest ved søvn, har et ok ordforråd, men udtalen er svær at forstå.

Feks `Tører`istedet for køre, og mc queen ( siger han ofte , hans ynglings film) hedder la teen. Men indimellem kan han ...

Annonce

... godt sige feks. Makeroni. Han fortæller gerne en masse og gentager gerne, hvis vi ikke forstår. Han er god til at udtrykke følelser, nu er mig sur, ked og f.eks. forskelle på ny og gammel børnehave. Vi gentager gerne det han har sagt og lægger tryk på den rigtige udtale, så siger han - ja, det mened mig.

Han taler også, meget, med sig selv når han leger f.eks. med biler alene. Han leger også gerne med andre børn og de taler generelt meget bedre end ham.

Jeg har ikke udpræget lyst til at tage sutten lige nu, vil hellere arbejde på at smide bleen. men syntes jeg kan mærke på ham at han har brug mig, sin far og ro.

Den 1. børnehave han gik i, nåede lige at gøre os opmærksomme på et evt lille problem. Den nuværnde har ikke bemærket noget men vi har spurgt om de vil være opmærksomme.
Kan vi gøre noget selv for at gøre ham bedre?

Med venlig hilsen
Kristine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire