Brev:
Svært at tale
2. september 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Svært at tale
Hej Helen.
Vi har en dejlig dreng der gør en masse naturlige ting for sin alder, men også har en masse unoder, som at løbe væk så snart han har en chance, kaster med ting og slår når han er frustreret, vi kæmper med dem alle.
Vi er flyttet for 6 mdr siden og han har desværre skiftet institution 2 gange siden. Senest for 3 mdr siden, fratrukket 3 ugers lige overstået sommerferie. Klarer egentlig dette rigtig flot.
Men det der bekymrer mig mest er hans sprog. Han har vist polypper, lyder i alfald som en voksen snorkene mand, når han sover og har en lille nasal, lidt forkølet, bilyd ved tale.
Men jeg har ikke haft ham til lægen med specielt det.
Han bruger stadig sut, mest ved søvn, har et ok ordforråd, men udtalen er svær at forstå.
Feks `Tører`istedet for køre, og mc queen ( siger han ofte , hans ynglings film) hedder la teen. Men indimellem kan han godt sige feks. Makeroni. Han fortæller gerne en masse og gentager gerne, hvis vi ikke forstår. Han er god til at udtrykke følelser, nu er mig sur, ked og f.eks. forskelle på ny og gammel børnehave. Vi gentager gerne det han har sagt og lægger tryk på den rigtige udtale, så siger han - ja, det mened mig.
Han taler også, meget, med sig selv når han leger f.eks. med biler alene. Han leger også gerne med andre børn og de taler generelt meget bedre end ham.
Jeg har ikke udpræget lyst til at tage sutten lige nu, vil hellere arbejde på at smide bleen. men syntes jeg kan mærke på ham at han har brug mig, sin far og ro.
Den 1. børnehave han gik i, nåede lige at gøre os opmærksomme på et evt lille problem. Den nuværnde har ikke bemærket noget men vi har spurgt om de vil være opmærksomme.
Kan vi gøre noget selv for at gøre ham bedre?
Med venlig hilsen
Kristine