Brev:
At kende farverne
11. juni 2009
Alder:
23 mdr.
At kende farverne
Kære Helen,
Vores søn på snart 23 måneder er de seneste 1-2 måneder begyndt at interessere sig meget for farver. Han er skrap til grundfarverne rød, gul og blå - og kan også med en smule hjælp finde ud af sort, hvid, lilla og orange. Men grøn... Når han ser noget grønt, siger han uden tøven "blå!".
Jeg har tænkt på, om det er fordi ordet "grøn" er svært at sige - men f.eks. orange, som også er svært, kalder han bare sit helt eget ord (som han har gjort med en del andre ord, indtil han får styr på udtalen).
Hvis man f.eks. tager en blå og en grøn duploklods og spørger ham, hvilken er grøn, peger han i de fleste tilfælde på den grønne, men hvis der står en tydeligt grøn kop foran ham - ja så kalder han den blå.
Altså, nu skal det ikke forstås sådan, at vi sidder og terper farver dagen lang, men han vil tit virkelig gerne snakke om dem. Både på biler, klodser, tøj og i bøgerne.
Er grøn specielt svær at genkende?
Med venlig hilsen
Merete