Motorisk anderledes?

2. oktober 2008

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Motorisk anderledes?

Kære Helen,

Jeg har tidligere haft rigtig meget glæde af dine gode svar. Nu er min datter blevet halvandet år stor, selvstændig og nej-sigende, så nu har jeg brug for råd igen!

Men det drejer sig ikke om hendes temperament denne gang. Det der bekymrer mig er, at pædagogerne i vuggestuen synes, at hun bevæger sig anderledes end de andre børn. De synes, at hun vifter meget med armene og ”svinger” med numsen. Det gør hun også. Hun har altid været lang og slank at se på (selvom hun følger de normale kurver) med især lange ben. Hun havde en helt normal kravleperiode og begyndte at gå midt i maj. Hun kravler op og ned af alting, løber meget, sparker og kaster med en bold og går op og ned af trapper (hun skal stadig have en hånd eller et gelænder at støtte sig til, og hun er ikke begyndt at bruge skiftevis det ene og det andet ben endnu).

Det har hidtil været mit indtryk, at hun faktisk har en god balance. Hun har altid været lidt reserveret og observerende af natur, så derfor har vi været meget opmærksomme på, at lege tumlelege. Hun elsker kolbøtter, svingture og at hænge med hovedet nedad. Vi bor midt i dejlig natur, så vi er stort set altid i haven, på stranden eller i skoven. Vi bruger ikke klapvogn ret meget, for jeg synes det er vigtigt, at min datter får glæden ved at gå selv. Når hun giver udtryk for at være træt i ...

Annonce

... benene sætter vi os enten ned og tager et hvil, eller hun kommer op på ryggen i en vikle.

Jeg blev i sin tid født med hofteskred, så hun fik et ekstra tjek af en børnelæge, da hun var en måneds tid gammel, og der var intet unormalt at finde. Hun har altid ”viftet” med armene, når noget begejstrer hende. Hun gør det langt mindre nu, end da hun var helt lille. Jeg kan godt se, at der ikke rigtig er nogen af de andre børn, der gør det, eller hvis numser svinger på den måde, når de går ivrigt til eller løber (hun ligner en der leger ”fin dame”). For mig ser det ud som om, hun bare ikke kan være i sin krop af glæde, når hun ser sin ynglingsbold eller får at vide, at der vil blive serveret vindruer om lidt.

Pædagogerne i vuggestuen er meget engagerede og kompetente, så selvfølgelig bekymrer det mig, når de observerer noget ”anderledes” hos mit barn. De kan bare ikke sige, om det kan være tegn på noget problematisk.

Hvordan synes du det lyder? Skal jeg sætte hele ”maskineriet” i gang med fysioterapeut eller lignende, eller skal vi bare regne med, at det er sådan vores dejlige barn nu engang bevæger sig?

Jeg har ikke lyst til at gøre et problem ud af noget, der er helt normalt, men er selvfølgelig også bekymret for at overse noget, min datter måske skal have hjælp til.

Glæder mig til at høre dine tanker!
Smil herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder