Brev:
Hovedet under vand og alt i munden
4. september 2008
Alder:
21 mdr.
Hovedet under vand og alt i munden
Hej Helen
To spørgsmål!
Vores søn har ikke været ret mange gange i svømmehallen og aldrig gået til baby-svømning. Nu skal vi på ferie og i den forbindelse ville jeg lige høre hvordan det forholder sig med at han får hovedet under vand. Vil han sluge vand hvis hovedet kommer under, eller ”lukker” han automatisk af, som os andre?
Det er ikke fordi jeg vil eksperimentere med at tage ham under vandet – jeg vil bare gerne vide hvad der sker, hvis nu han selv kunne finde på at stikke hovedet under. Han læner sig nemlig nogen gange bagud i badekaret og er tydeligt nysgerrig efter at komme helt under:-)
Det andet spørgsmål drejer sig om at han stadig næsten konstant har noget i munden, hvis han kan slippe af sted med det. Jeg går ud fra at han nu er så gammel at han burde være ved at være ovre den orale fase?
Han putter både kendte og ukendte ting i munden, de ukendte for at undersøge, tror jeg? De kendte ser det ud til at han bruger som erstatning for en sut? Han får kun sutten når han skal sove, men jeg er sikker på han ville have den i munden hele tiden, hvis han fik lov – det får han ikke. Så i stedet er det fingeren eller i øjeblikket en lille plastik hund som han har med sig overalt.
Vi siger hele tiden til ham at han skal tage fingeren, hunden, trøjen, dvd hylsteret…. eller hvad det nu måtte være, ud af munden, og så gør han det da også som regel, men to sekunder efter er den der igen. Ikke i trods, men per automatik ser det ud til.
Jeg tjekker jævnligt om det er hans toårstænder der er på vej (han har alle andre), men det lader det ikke til. Han har altid været ”slem” til at putte alt i munden (værre end andre børn på hans alder), og jeg har skrevet til dig om det før. Han har dog lært ikke at putte jord, snegle og andet ”spændende” fra haven i munden, men finder han en god pind, så skal den da lige tykkes lidt på.
Hvorfor gør han det? Og er det noget vi skal være meget opmærksomme på, eller skal vi bare se tiden an?
Han stortrives ellers i alle andre sammenhænge, er super glad, harmonisk, spiser og sover fint – en kernesund dreng:-)
Venlig hilsen
Marianne