Hovedet under vand og alt i munden

4. september 2008

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Hovedet under vand og alt i munden

Hej Helen

To spørgsmål!

Vores søn har ikke været ret mange gange i svømmehallen og aldrig gået til baby-svømning. Nu skal vi på ferie og i den forbindelse ville jeg lige høre hvordan det forholder sig med at han får hovedet under vand. Vil han sluge vand hvis hovedet kommer under, eller ”lukker” han automatisk af, som os andre?

Det er ikke fordi jeg vil eksperimentere med at tage ham under vandet – jeg vil bare gerne vide hvad der sker, hvis nu han selv kunne finde på at stikke hovedet under. Han læner sig nemlig nogen gange bagud i badekaret og er tydeligt nysgerrig efter at komme helt under:-)

Det andet spørgsmål drejer sig om at han stadig næsten konstant har noget i munden, hvis han kan slippe af sted med det. Jeg går ud fra at han nu er så gammel at han burde være ved at være ovre den orale fase?

Han putter både kendte og ukendte ting i munden, de ukendte for at undersøge, tror jeg? De kendte ser det ud til at han bruger som erstatning for en sut? Han får kun sutten når han skal sove, men jeg er sikker på han ville have den i ...

Annonce

... munden hele tiden, hvis han fik lov – det får han ikke. Så i stedet er det fingeren eller i øjeblikket en lille plastik hund som han har med sig overalt.

Vi siger hele tiden til ham at han skal tage fingeren, hunden, trøjen, dvd hylsteret…. eller hvad det nu måtte være, ud af munden, og så gør han det da også som regel, men to sekunder efter er den der igen. Ikke i trods, men per automatik ser det ud til.

Jeg tjekker jævnligt om det er hans toårstænder der er på vej (han har alle andre), men det lader det ikke til. Han har altid været ”slem” til at putte alt i munden (værre end andre børn på hans alder), og jeg har skrevet til dig om det før. Han har dog lært ikke at putte jord, snegle og andet ”spændende” fra haven i munden, men finder han en god pind, så skal den da lige tykkes lidt på.

Hvorfor gør han det? Og er det noget vi skal være meget opmærksomme på, eller skal vi bare se tiden an?

Han stortrives ellers i alle andre sammenhænge, er super glad, harmonisk, spiser og sover fint – en kernesund dreng:-)

Venlig hilsen
Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder