Sut til barn med høj gane og klippet tungebånd - en dårlig idé?

11. juni 2021

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Sut til barn med høj gane og klippet tungebånd - en dårlig idé?

Kære Helen,

Jeg har en dejlig dreng på godt 2 måneder, som jeg godt kunne tænke mig at prøve at introducere sutten for. Hans storesøster havde et meget stort suttebehov og det ærgrede mig, at vi ikke tidligere havde lært hende at bruge sut, da det særligt om nætterne var hårdt med de mange amninger, særligt fra hun var 8 mdr til 1 år og tre måneder.

Nu er jeg dog - efter at have googlet lidt rundt - blevet i tvivl om det mon er en god idé at introducere lillebror for sutten.

Baggrund:
Da han var 2 uger fik han klippet tungebåndet, fordi det var stramt og han havde problemer med at svøbe. Siden da har amningen heldigvis kørt uproblematisk og han tager rigtig godt på.

Han har ikke vist nogen særlig interesse (ej heller særligt ubehag) ved de forskellige slags sutter jeg har givet ham. Min SP rådede mig til at få fat i en lang rund sut, der kan nå op i ganen, fordi han har en ret høj gane.

Min tvivl:
På "funktionelterapi.dk" stødte jeg ind i følgende passage, som gør, at jeg nu frygter at sutten kan have en dårlig effekt på den mund-anatomiske udvikling:

"Sut forhindrer tungen i at hvile i ganen. Fælles for alle sutter er, at de forhindrer tungen i at hvile i ganen. Men tungen er skabt til at hvile i ganen, hvor den former og giver ganen bredde. ...

Annonce

... Tungens vakuum trækker den høje gane ned indenfor de første 4 måneder af babys levetid, men hvis der hele tiden er en sut i munden, risikerer man, at ganen forbliver høj. Man kan efterfølgende få mere bredde på ganen ved mundmotorisk træning, tyggetræning og behandling, men ganen vil typisk forblive høj.

En høj og smal gane samt udfordringer med at få tungen til at hvile i ganen kan have betydning for kæbens stabilitet, tændernes placering og kan forårsage nasal vejrtrækning.

Man taler ofte om suttebid, og bekymringer om suttebid fylder meget for mange forældre. De får ofte at vide, at tænderne vil rette sig, hvis barnet smider sutten omkring 2-3-årsalderen, men vi glemmer ganen, og de problemer en høj og smal gane kan give."
https://www.funktionelterapi.dk/blogs/news/sut-skal- skal-ikke-hvor-meget-og-hvor-laenge.

Spørgsmål:
Min søn har jo netop en høj og smal gane, og hvis sutten kan stå i vejen for, at den bliver lavere og bredere, skal jeg ikke introducere den. Mine spørgsmål er derfor:

- Bør jeg helt droppe sutten?

- Bør jeg vente til han er 4 måneder med at introducere sutten?

- Hvis jeg vælger at introducere sut, hvilke fif eller obs-punkter er der så til valg af sut og måde at introducere på, i vores tilfælde?

Med venlig hilsen
Petra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene