Brev:
Forkølet konstant
4. marts 2008
Alder:
14 mdr.
Forkølet konstant
Hej Helen
Det er efterhånden ved at være længe siden vi har haft behov for din vejledning, men nu trænger der lige et lille/stort spørgsmål sig på, som vi håber du kan hjælpe med.
Noah er efterhånden blevet 14 måneder, en glad fræk dreng. Han går selv og har gjort det siden han var 12 1/2 mdr., så han er bare over det hele nu - også i vuggestuen, skal jeg hilse at sige :)!!
Han spiser godt og er bestemt ikke kræsen, sover fint hele natten og holder stadig ved sine 2 lure om dagen af ca 1 1/2 times varighed - alt i alt en glad og tilfreds dreng, der er fuld af krudt og leger dagen lang samtidigmed at verden skal udforskes, gerne med mor eller far i hånden eller andre voksne han har tillid til, men nu til spørgsmålet:
Han har siden jul været konstant snottet. Og jeg mener virkelig konstant. Nogle uger mere end andre. Jeg har sådan lidt for sjov lovet mig selv at sætte et kryds i kalenderen den dag jeg ikke skulle tørre hans næse flere gange om dagen - og jeg har altså endnu ikke sat et kryds!! Det bekymrer mig lidt.
Jeg har talt med lægen om det, men får at vide at det er helt normalt for årstiden og så hans alder. Jeg ved da godt han er udsat i vuggestuen, men altså hvis han så bare havde pause på en lille uge ind i mellem, så kunne jeg måske forstå det, men den pause er der ikke.
Lægen siger vi gør alt det rigtige, som er: Hævet sengeleje, varme hænder og fødder, vasker hans hænder før måltider og efter måltider (det har tilsyneladende hjulpet lidt på gentagne øjenbetændelser), når snottet er gult og ikke bare vandtyndt, så suger vi hans lille næse inden han skal puttes samt når han står op om morgenen plus han får et spray med næsesprayen, som er på saltvand (specielt til småbørn/spædbørn).
Som sagt, så er der uger hvor snottet er noget mere tyktflydende end andre uger, hvor det bare er vandtyndt. Umiddelbart er han som sådan ikke generet af det andet end at han er grusomt træt af at få tørret næse.
Vi har ikke husdyr og har trægulve med enkelte tæpper under borde, så jeg vil ikke mene det kan være allergi.
De sidste par uger har han savlet noget så voldsomt og er da også begyndt at stoppe alt i munden igen (det er ellers lang tid siden), så vi antager at nogle tænder er på vej, hvilket da nok også er på tide, da han stadig kun har 4 stk (2 over og 2 under) eller er savlet mere lig med at næsen er stoppet?? I denne uge er snottet noget mere tykt.
Jeg ved godt at alle småbørn næsten konstant er snottet om vinteren, men jeg syntes måske dette lige i overkanten af varighed hvis jeg bare vidste at der var pauser i snottet, så ville jeg nok også være mere rolig.
Jeg ved vuggestuen går meget op i hygiene, så der får han bestemt vasket hænder ofte. Han har ikke været hjemme pga. snottet da han ikke har feber og som sagt er glad og tilfreds.
Vi havde ferie for en uges tid siden, og havde da håbet at vi så kunne få styr på næsen, men nej det lykkedes ikke.
Jeg syntes ikke lægen tager os seriøst, hverken med dette eller andre gange hvor der har været kontakt med lægen, hvor vi har måtte banke i bordet.
Derfor går jeg til dig. Skal vi banke i bordet overfor lægen eller skal vi væbne os med tålmodighed og vente på foråret?? Er der flere ting vi kan gøre for at hjælpe ham af med snotnæsen??
Han spiser det samme som os og det er godt med grøntsager, kartofler/ris og forsk. slags kød, det samme gælder vuggestue, hvor det for meget forsk. varm mad til frokost inkl. en rugbrødsdag, hvilket han selvfølgelig også får i weekender. Han elsker fisk i alskens udgaver, hvilket han selvfølgelig også får både til aftensmad og rugbrød.
Han er som sagt relativ upåvirket af det og hoster kun når snottet er mere tyktflydende oftest efter et par timers søvn om aftenen uden han dog vågner og så lidt om morgenen, når vi vækker ham.
Håber du kan give os lidt ro på. Tusind tak for dine altid gode og brugbare svar.
Carina