Svar: Forkølet konstant
4. marts 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Carina
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt at Noah altid er forkølet, men som lægen har sagt, så er der desværre ikke så meget at gøre ved det.
Det er de helt rigtige ting du gør - rigtig påklædning, varme hænder og fødder, sørger for at han er tør, når han savler, tænker over hygiejnen osv. Det er helt rigtigt. Han spiser også godt, spiser stort set alt, får rigtig gode fedtsyrer via fisk osv. men du kan naturligvis overveje om du skal supplere ham med lidt multivitamin for at se om det kan styrke hans immunforsvar lidt. Det kan være ACD-dråber eller en multivitamin-pille med jern, kalk, vitaminer mv. som du knækker i kvarte så han ikke får den galt i halsen.
Du skal naturligvis sikre dig at hans hoste ikke udvikler sig, men når det er sagt, så er det at hoste naturligt og måden han renser sine luftveje på. Du skal naturligvis også sikre dig at de gule snot ikke sætter sin i mellemørerne og giver ham mellemørebetændelse, - men også her gør du det rigtige med at elevere hans hovedgærde og sørger for passage i næse og svælg ved at dryppe med saltvand.
Det er en alder og årstid hvor børn bliver meget syge og det er svært at undgå bakterier alle steder fra. Han putter jo, som du skriver, alt i munden og det er vigtigt og naturligt for hans udvikling men kan være uhensigtsmæssigt, når man taler om sygdom, smitte osv.
Jeres læge har derfor ret i at der ikke er så meget at stille op, - det lyder som om at du allerede gør alt hvad du kan. Man kan dog overveje om der er lidt allergi inde over, da du skriver at han har løbenæse med klar snot en gang imellem. Men hvis han ikke har andre symptomer på allergi som f.eks. børneeksem, så kan man jo godt se tiden an med hensyn til dette. Jeg kan på dit brev se at du også selv har haft denne overvejelse...
Det er naturligvis et problem at du ikke føler at lægen tager jer alvorligt - ikke kun i denne sag, men generelt. Det er vigtigt at man har en tillid til sin læge og derfor synes jeg du skal overveje om I er bedre tjent med at vælge en ny læge. Det kunne være relevant at drøfte hvorvidt der kunne være tale om noget allergisk med lægen. Ellers så tænker jeg umiddelbart at tiden må arbejde for jer og heldigvis går vi jo en lysere tid i møde...
Så jeg håber det hjælper dig at vide at du gør hvad du kan, selvom det ikke altid er nok og tiden også må arbejde for jer. Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske