Svar: Forkølet konstant

4. marts 2008

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Carina

Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt at Noah altid er forkølet, men som lægen har sagt, så er der desværre ikke så meget at gøre ved det.

Det er de helt rigtige ting du gør - rigtig påklædning, varme hænder og fødder, sørger for at han er tør, når han savler, tænker over hygiejnen osv. Det er helt rigtigt. Han spiser også godt, spiser stort set alt, får rigtig gode fedtsyrer via fisk osv. men du kan naturligvis overveje om du skal supplere ham med lidt multivitamin for at se om det kan styrke hans immunforsvar lidt. Det kan være ACD-dråber eller en multivitamin-pille med jern, kalk, vitaminer mv. som du knækker i kvarte så han ikke får den galt i halsen.

Du skal naturligvis sikre dig at hans hoste ikke udvikler sig, men når det er sagt, så er det at hoste naturligt og måden han renser sine luftveje på. Du skal naturligvis også sikre dig at de gule snot ikke sætter sin i mellemørerne og giver ham mellemørebetændelse, - men også her gør du det rigtige med at elevere hans hovedgærde og sørger for passage i næse og svælg ved at dryppe med saltvand.

Det er en alder og årstid hvor børn bliver meget syge og det er svært at undgå bakterier alle steder fra. Han ...

Annonce

... putter jo, som du skriver, alt i munden og det er vigtigt og naturligt for hans udvikling men kan være uhensigtsmæssigt, når man taler om sygdom, smitte osv.

Jeres læge har derfor ret i at der ikke er så meget at stille op, - det lyder som om at du allerede gør alt hvad du kan. Man kan dog overveje om der er lidt allergi inde over, da du skriver at han har løbenæse med klar snot en gang imellem. Men hvis han ikke har andre symptomer på allergi som f.eks. børneeksem, så kan man jo godt se tiden an med hensyn til dette. Jeg kan på dit brev se at du også selv har haft denne overvejelse...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er naturligvis et problem at du ikke føler at lægen tager jer alvorligt - ikke kun i denne sag, men generelt. Det er vigtigt at man har en tillid til sin læge og derfor synes jeg du skal overveje om I er bedre tjent med at vælge en ny læge. Det kunne være relevant at drøfte hvorvidt der kunne være tale om noget allergisk med lægen. Ellers så tænker jeg umiddelbart at tiden må arbejde for jer og heldigvis går vi jo en lysere tid i møde...

Så jeg håber det hjælper dig at vide at du gør hvad du kan, selvom det ikke altid er nok og tiden også må arbejde for jer. Fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to