Brev:
Sove samme tidspunkt som baby
4. april 2007
Alder:
2 mdr.
Sove samme tidspunkt som baby
Hej
Jeg har en pige på 8 uger. Problemet er, at hun siden 4-ugers-alderen har haft maveproblemer. Hun gylper meget - ca 5-10 gange mellem hver amning. Hun kaster også eksplosivt op, hvor det står ud af næse og mund i et kæmpe springvand. Det er lidt forskelligt hvor ofte hun kaster op, men ca 2-5 gange i døgnet, og opkastningerne ligger på forskellige tidspunkter mellem amningerne, så det er ikke nødvendigvis lige efter amningen de kommer. Ind imellem kløjs hun i det, og kan ikke få luft, før man tager hende op og klapper hende på ryggen. Det sker ca 1-4 gange i døgnet.
Derudover har hun næsten konstant kvalme og ligger og "møfler" mellem amningerne og får derfor ikke sovet godt - hun får kun 5-7 timers rigtig god søvn i døgnet. Men hun spiser godt, tisser meget og tager på. Men pga hendes dårlige søvn, er hun kun rigtig vågen ca 1 time i døgnet, hvor hun er i humør til at "lege".
Egen læge fik ved 5-ugers undersøgelsen mistanke om pylorus-stenose og vi er henvist til børneafdelingen til udredning, men har først fået tid sidst i maj, fordi hun jo tager fint på og er "i trivsel".
Problemet er, at mig og min mand sover forskudt, fordi vi føler at der hele tiden er nødt til at være en, der kan kigge efter hende. Vi har læst, at ved pylorus-stenose får børnene nogengange opkast ned i lungerne, og det er primært derfor vi føler at der er en af os, der er nødt til at være vågne. ...
...
Men hendes konstante "møflen", hvor hun ligger vågen og gylper og piver, er også grund til det. Min mand vågner overhovedet ikke, selv hvis hun ligger og skriger ved siden af hans hoved. Så når jeg i mit baghoved ved, at jeg er den eneste, der vågner hvis hun "møfler", skriger eller kaster op, har jeg svært ved at sove. Derfor sidder min mand oppe med hende, så jeg også kan få sovet.
Så vores døgn kører sådan, at jeg går iseng efter natamningen kl 22-23 og sover til kl ca 9, afbrudt af 2 amninger i løbet af natten. Min mand går så iseng, når jeg står op ved 9-tiden og sover til kl 16. Herefter har vi de næste 6 timer ml. 16-22 til at købe ind, lave mad, gå i bad, vaske tøj osv osv.
Men vi kan mærke, at det ikke går i længden. Min mand har det hårdt med at holde sig vågen hele natten, jeg kunne godt trænge til mere søvn mellem amningerne, vi kan aldrig hygge os sammen som en familie, jeg føler jeg står med hende alene fra kl 9-20 uden pause.
Hvordan kan vi løse dette? Er det farligt, hvis vi sover samtidigt, og måske ikke hører hende kløjs i det? Hvordan kan jeg finde en måde at sove, selvom hun "møfler"? Skader det barnet, når hun kun får 5-7 timers god søvn i døgnet? Vil hun kunne udvikle sig som hun skal, hvis hun kun bliver stimuleret 1/2 time hver dag? Kan vi på nogen måde lindre hendes kvalme, så hun kan få sovet? Hvor længe bliver det mon ved?
Med venlig hilsen
JoJo