Sove samme tidspunkt som baby

4. april 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Sove samme tidspunkt som baby

Hej

Jeg har en pige på 8 uger. Problemet er, at hun siden 4-ugers-alderen har haft maveproblemer. Hun gylper meget - ca 5-10 gange mellem hver amning. Hun kaster også eksplosivt op, hvor det står ud af næse og mund i et kæmpe springvand. Det er lidt forskelligt hvor ofte hun kaster op, men ca 2-5 gange i døgnet, og opkastningerne ligger på forskellige tidspunkter mellem amningerne, så det er ikke nødvendigvis lige efter amningen de kommer. Ind imellem kløjs hun i det, og kan ikke få luft, før man tager hende op og klapper hende på ryggen. Det sker ca 1-4 gange i døgnet.

Derudover har hun næsten konstant kvalme og ligger og "møfler" mellem amningerne og får derfor ikke sovet godt - hun får kun 5-7 timers rigtig god søvn i døgnet. Men hun spiser godt, tisser meget og tager på. Men pga hendes dårlige søvn, er hun kun rigtig vågen ca 1 time i døgnet, hvor hun er i humør til at "lege".

Egen læge fik ved 5-ugers undersøgelsen mistanke om pylorus-stenose og vi er henvist til børneafdelingen til udredning, men har først fået tid sidst i maj, fordi hun jo tager fint på og er "i trivsel".

Problemet er, at mig og min mand sover forskudt, fordi vi føler at der hele tiden er nødt til at være en, der kan kigge efter hende. Vi har læst, at ved pylorus-stenose får børnene nogengange opkast ned i lungerne, og det er primært derfor vi føler at der er en af os, der er nødt til at være vågne. ...

Annonce

...

Men hendes konstante "møflen", hvor hun ligger vågen og gylper og piver, er også grund til det. Min mand vågner overhovedet ikke, selv hvis hun ligger og skriger ved siden af hans hoved. Så når jeg i mit baghoved ved, at jeg er den eneste, der vågner hvis hun "møfler", skriger eller kaster op, har jeg svært ved at sove. Derfor sidder min mand oppe med hende, så jeg også kan få sovet.

Så vores døgn kører sådan, at jeg går iseng efter natamningen kl 22-23 og sover til kl ca 9, afbrudt af 2 amninger i løbet af natten. Min mand går så iseng, når jeg står op ved 9-tiden og sover til kl 16. Herefter har vi de næste 6 timer ml. 16-22 til at købe ind, lave mad, gå i bad, vaske tøj osv osv.

Men vi kan mærke, at det ikke går i længden. Min mand har det hårdt med at holde sig vågen hele natten, jeg kunne godt trænge til mere søvn mellem amningerne, vi kan aldrig hygge os sammen som en familie, jeg føler jeg står med hende alene fra kl 9-20 uden pause.

Hvordan kan vi løse dette? Er det farligt, hvis vi sover samtidigt, og måske ikke hører hende kløjs i det? Hvordan kan jeg finde en måde at sove, selvom hun "møfler"? Skader det barnet, når hun kun får 5-7 timers god søvn i døgnet? Vil hun kunne udvikle sig som hun skal, hvis hun kun bliver stimuleret 1/2 time hver dag? Kan vi på nogen måde lindre hendes kvalme, så hun kan få sovet? Hvor længe bliver det mon ved?

Med venlig hilsen
JoJo

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder