Forkølelse og RS virus

14. oktober 2006

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Forkølelse og RS virus

Hej Helen

Tak for dit svar vedr. forkølelse (i 4 uger).

Du spørger om Lærke har haft næseflåd, og umiddelbart må vi sige nej. Det er ikke sådan at det har løbet fra hendes næse, men saltvandet har været flittigt i brug for at løsne de bussemænd hun har i næsen. Disse bussemænd har været klare og ikke hvide som f.eks. mælkerester. Hun nyser måske 10 nys om dagen og hoster tilsvarende, men kun ved amning, så det er jeg ikke nervøs for.

Vi var faktisk igår ved øre-næse-hals læge med hende, da vores sundhedsplejerske også havde nævnt hævede polypper. Lægen fandt dog ikke nogen hævede polypper men sagde, at hun var lidt snæver i næsen, men ikke nok til, at hun ville gøre noget ved det og at det bløde væv skyldes at næsen clogger, når hun græder.

Samtidig mente hun også, at hendes "snorken" kan være skyld i at hun sluger meget falsk luft og det skal jo ud igen, så der fandt vi endnu en mulig synder i Lærkes megen tarmluft.

I min jagt på gode råd mod forkølelse, faldt jeg flere gange over RS virus (Ikke at jeg hverken tror eller håber Lærke har RS virus), som jeg kan forstå er en rimelig udbredt årsag til forkølelse. Men jeg synes generelt at symptombeskrivelsen for spædbørn er mangelfuld. Som førstegangsforældre er vi meget usikre på alting, og jeg synes det er enormt svært at vurdere ud fra beskrivelserne.

Jeg kan forstå, at RS virus symptomerne for spædbørn er som følger, og håber du måske vil uddybe de steder, hvor jeg synes det er lidt diffust:

Næsen løber + nysen og feber (men det får spædbørn jo oftest ikke!)
Hoste... men hvor meget?
Hurtig vejrtrækning... hvad er hurtigt?
Bleghed og blåfarvning omkring munden og under negle?... hvor blå er blåfarvning?

Lærke har siden fødslen haft blålige øjenomgivelser og de "folder" fra næsefløjen ned til mundvigene har også haft et blåligt skær, det blå bliver værre, når hun slapper helt af og f.eks. sover. Hverken læge eller sundhedsplejerske kan give os en forklaring på hvorfor... men hvordan kender man ...

Annonce

... så forskel? Og kan du forklare, hvorfor hun har denne kulør? Er træt af at folk siger hun ser bleg ud!

Dieproblemer og hurtig forstyrrelse af søvnen pga. besværet vejrtrækning. Væskemangel som følge af ovenstående og evt. kold, tør og bleg hud, hurtig puls, indsunkne øjne, døsighed og indsunkne fontaneller.

Evt. skum/opspyt i munden. Hvor meget? Det må da være en del, hvis det skal kunne skelnes fra savl...

Jeg kan forstå at fontanellerne gerne må være let indsunkne før amning, men hvor indsunke må de generelt være? Skal det kunne ses eller blot føles? Og skal de være helt i højde med kraniet efter amning?

Og kan du definere sløvhed/døsighed? Jeg synes dette er meget diffust.

Og slutteligt. Vil spædbarnet altid vise symptomer f.eks. løbende næse, hoste, besværet vejrtrækning. Eller er dette OGSÅ en af de sygdomme, hvor spædbarnet er atypisk og småske ikke viser symptomer? Eller kun viser nogle af symptomerne?

Og mere alment... Vil et sygt barn "altid" reagere ved sløvhed og nedsat appetit?

Ja, jeg ved godt, det var en hulens masse spørgsmål, og jeg vil igen lige sige, at vi ikke på nogen måde tror at Lærke har RS-virus, men som førstegangsforældre synes vi, det er en jungle med de børnesygdomme, og er naturligt bange for at overse noget og "ikke gøre det godt nok". Vi synes generelt at alle sygdomme er beskrevet med bla. sløvhed og nedsat appetit, men der er ikke rigtig nogen beskrivelse af, hvordan sløvhed udvises (måske er det logisk nok for nogle, men ikke umiddelbart for os).

Samtidig kan vi forstå at RS-virus er årsag til ca. 25% af forkølelserne, og at den er hyppigst i vintermånederne og kan være kritisk for spædbørn. Når risikoen er så forholdsvis stor for at få virussen, vil vi da gerne være på forkant med eventuelle symptomer, der måtte opstå i forbindelse med en forkølelse.

Puha, det blev en længere smøre, men håber du kan finde tid til at svare alligevel.

Kærlig hilsen og god weekend
fra Lærkes overforsigtige og meget usikre forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre