Gylp og afføring gør ham meget træt

23. januar 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Gylp og afføring gør ham meget træt

Kære Helen,

Vores søn på knap 3,5 måned døjer rigtig meget med gylp (han gylper hvert 5-10 minut når han er vågen) og ondt i maven - her menes hyppige afføringer (mindst ved hvert måltid) samt luft. Da han var spæd pressede han så meget dag og nat at han udviklede et navlebrok på 2x3 cm (der dog er næsten gået i sig selv nu).

Mit spørgsmål til dig handler om hvordan jeg bedst tager højde for, at han bruger så meget energi på kropslige funktioner når det kommer til søvn. Hans presning, afføringer, gylp og hikke gør at han bruger så meget energi at der ikke er meget tilbage til aktivitet - som han i øvrigt ikke har meget lyst til alligevel fordi han gylper og får ondt. Han bliver typisk træt efter 45-90 minutter og får derfor 4-5 daglige lure samt 10-12 ...

Annonce

... timers søvn om natten.

Har du erfaringer/gode råd til søvn rytme for børn med sådanne fysiske udfordringer?

Til orientering fuldammer jeg og han vågner 3-4 gange om natten, primært fordi han presser og ikke fordi han når at blive sulten.

En typisk dag for os kan se sådan ud:

7-8 vågen
8-8.45 lur
8.45-10 vågen
10-11.30 lur
11.30-13 vågen
13-15 lur
15-16.30 vågen
16.30-17.15 lur
17.15-18.30 vågen
18.30-19 lur
20-7 nattesøvn med 3-4 korte opvågninger

Skal jeg blot lade ham få de lure han har behov for eller forsøge at holde ham vågen? Han bliver meget utrøstelig hvis man ikke får ham lagt indenfor cirka 15 minutter fra første træthedstegn.

På forhånd tak for hjælpen fra en bekymret og lidt udkørt mor

Venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder