Putning - 14 mdr.

27. april 2007

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Putning - 14 mdr.

Nu skal jeg og min familie BARE ha et godt råd!

Vi har Nanna på 14 måneder, som ikke kan sove. Det er første gang jeg skriver herinde, så der er mange ting jeg er nødt til at skrive først.

Hun sov meget og var nem at putte, både i barnevogn og i egen seng på eget værelse (fra 3 mdr.) til hun blev otte måneder. Jeg stoppede med at amme på det tidspunkt fordi hun bed, men jeg har aldrig ammet hende i søvn, så har på fornemmelsen, at det ikke har noget med det at gøre.

Men da hun så blev otte måneder, begyndte vi at holde hende i hånden indtil hun sov, hvilket tog 5-10 minutter, og var en rigtig hyggelig afslutning på dagen. Det har vi så stort set gjort indtil nu. Da det begyndte at knibe med at putte om natten, var det stadig ikke et problem i barnevognen. Vi lagde hende bare ned, stillede vognen udenfor, og så sov damen inden ganske kort tid.

Når hun først var faldet i søvn om aftenen, sov hun egentlig ganske godt - indtil hun var ca 10 måneder. Så begyndte hun at skrige i søvne, virkelig skrige (men hun sov bare videre af sig selv), og vende sig rundt, mosle osv. Da hun for to en halv måned siden begyndte at gå, troede jeg, at situationen ville forværres lidt for derefter at blive bedre, men jeg synes ikke det har hjulpet endnu.

Hun har indtil nu skullet sove fra syv til seks i et stræk. Hun bruger sut, og den har vi altid skullet ind med en til to gange om natten. Nu har hun den i en suttekæde, og finder den selv ni ud af ti gange. Men hun sover bare SÅ uroligt!

Nu ligger hun i sin egen seng i vores soveværelse og har gjort det i et par måneder, fordi jeg ikke orkede at skulle gå hen til hendes værelse op til seks-otte gange om natten.
Det er vist forvirrende, det jeg skriver... ;o)

Sådan som i aften gik vi en tur kl halv syv, fordi hun BARE var træt. Så faldt hun i søvn i klapvognen (som pt virker bedre end barnevogn, aner ikke hvorfor??), så lod vi hende sove udenfor indtil hun græd første gang. Det gjorde hun halv otte. Så gik jeg ud og hentede hende ind (hun var vågen), lagde hende i hendes seng, og så faldt hun i søvn næsten med det samme. Så sov hun i ti minutter og græd igen.

Så har jeg ligget ved siden af hendes seng i en halv time, for at få hende til at sove igen. Og hun prøver virkelig. Hun lukker øjnene hele tiden, men vender og drejer sig, mosler om på maven, græder stadig, og så får hun pludselig sat sig op, uden at være rigtig vågen. Men det vågner hun jo så af. Og så er hun endnu sværere ...

Annonce

... at få til at falde i søvn. Så det endte faktisk med (som det ellers meget sjældent gør) at jeg tog hende op, og nu sidder hun og hygger hos faderen.

Og natten til i dag og hundrede nætter før den, græd hun i hvert fald 10 gange. Hvis hun vågner og vi ikke er i rummet, bliver hun meget meget ked af det. Det har hun aldrig kunnet lide. Om dagen kan hun sagtens gå på eventyr uden at mor og far er med, men når hun skal i seng, er sagen en helt anden.
Det har altid været sådan, at vi ikke må gå.

Jeg har læst "godnat og sov godt", og har prøvet den for et par måneder siden - det gik godt i en uge, så blev hun syg, og så skulle vi starte forfra. Og selvom hun ikke græd mere end 10 min max i alt, nænner jeg bare ikke at overhøre hendes eneste måde at kommunikere på. Så derfor begyndte vi på "sov igennem uden gråd" metoden, som vi har fulgt nogenlunde præcist i 9 dage. Jeg laver hyggestunder med hende om dagen i sengen (og har næsten altid gjort), men jeg må bare ikke gå. Ikke engang ud af rummet selvom hun stadig kan se mig.

Jeg ved godt der er forskel på børn, men jeg kunne godt tænke mig, at hun lærer, at det er hyggeligt at ligge i sin seng og falde i søvn. Hun er altid bare faldt i søvn med det samme, i stedet for at ligge og pludre og hvad andre børn ellers gør.
Jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.

Nogle synes, jeg er for blød, fordi jeg ikke bryder mig om at hun skriger sig i søvn, og hvis du fortæller mig, at det hjælper, og at det ikke skader hende, så gør jeg det. Jeg er villig til hvad som helst ;o)

Hun er en utrolig glad og tillidsfuld pige med krudt i røven. Der er ikke sket nogen ændring i hendes dagligdag siden først i december, hvor hun kom i dagpleje, som hun har været glad for fra dag 1.

Jeg har læst dine andre svar, og lægger mærke til at du skriver, at man skal ordne vasketøjet. Jeg har prøvet at tulle rundt i samme værelse som hun sover i, men hun græder bare, medmindre jeg siger "schyyyy" hele tiden, eller sidder lige ved siden af sengen. Helst med hende i hånden selvfølgelig....

Jeg har gentagne gange forgæves forsøgt at få indført et puttedyr, og hun har endelig taget en til sig, men det er ikke meget. Engang imellem tager hun den i hånden og kigger lidt på den - ellers ikke.

HJÆÆÆÆÆÆLLLLPPP!

Mangler jeg noget? Hun spiser godt i løbet af dagen, og har altid været en stor sund pige. Det er ikke sult, der vækker hende. Det er heller ikke noget med ørerne.

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder