Brev:
Fra lur til ingen
28. december 2023
Alder:
2 år, 7 mdr.
Fra lur til ingen
Kære Helen.
Vores dreng på 31 måneder dropper nogle gange luren i vuggestuen. Herhjemme kan vi godt trille ham i søvn på 30 minutter, men så vil han ikke sove før 22:00 om aftenen.
Lure i vuggestuen er typisk 1-1,5 time. Herhjemme 2-3 timer.
Storebror puttes til 20:00 så det fungerer bare bedst, at de kan følges ad til put, da de nægter, hvis ikke den anden også skal.
Når vi springer luren over herhjemme ender han ofte med at falde i søvn af sig selv lige inden aftensmaden/sen eftermiddag.
Vi har prøvet at give ham 1,5 times lur, frem for at lade ham vågne af sig selv. Det virkede fint med storebror, men lillebror græder ret meget over at blive vækket.
Vi har prøvet i dag - dvs. en enkelt gang - når han faldt i søvn sen eftermiddag, at kun give ham 45 minutter. Det fungerede overraskende godt, men det kunne være held.
Her i ferien har det skubbet sig lidt, så han sover typisk 22:00 - 07:00. Men meget forskelligt alt efter dagsprogrammet og lur.
Han er i øvrigt 5 uger præmatur, vejede 2.000. Vuggestuen kendetegner ham som forsigtig, sensitiv og svært ved skift. (Vi kan ikke selv vurdere det udfra en normal-skala fordi storebror er ekstremt sensitiv).
Godt med sprogligt men ret bagud motorisk med en “doven” og let underudviklet venstre side, og fysioterapeut har anbefalet henvisning til neuropædiatrien.
Som lille sov han meget lidt og meget dårligt (2 x 30 min om dagen fra måske 3-10 måneder, og også dårligt om natten. Den fase er heldigvis forbi og vi fandt aldrig ud af hvorfor).
Hilsen mor