Fra lur til ingen

28. december 2023

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Fra lur til ingen

Kære Helen.

Vores dreng på 31 måneder dropper nogle gange luren i vuggestuen. Herhjemme kan vi godt trille ham i søvn på 30 minutter, men så vil han ikke sove før 22:00 om aftenen.

Lure i vuggestuen er typisk 1-1,5 time. Herhjemme 2-3 timer.

Storebror puttes til 20:00 så det fungerer bare bedst, at de kan følges ad til put, da de nægter, hvis ikke den anden også skal.

Når vi springer luren over herhjemme ender han ofte med at falde i søvn af sig selv lige inden aftensmaden/sen eftermiddag.

Vi har prøvet at give ham 1,5 times lur, frem for at lade ham vågne af sig selv. Det virkede fint med storebror, men lillebror græder ret meget over at blive vækket.

Vi har prøvet i dag - dvs. en enkelt gang - når han faldt i søvn sen eftermiddag, at kun give ...

Annonce

... ham 45 minutter. Det fungerede overraskende godt, men det kunne være held.

Her i ferien har det skubbet sig lidt, så han sover typisk 22:00 - 07:00. Men meget forskelligt alt efter dagsprogrammet og lur.

Han er i øvrigt 5 uger præmatur, vejede 2.000. Vuggestuen kendetegner ham som forsigtig, sensitiv og svært ved skift. (Vi kan ikke selv vurdere det udfra en normal-skala fordi storebror er ekstremt sensitiv).

Godt med sprogligt men ret bagud motorisk med en “doven” og let underudviklet venstre side, og fysioterapeut har anbefalet henvisning til neuropædiatrien.

Som lille sov han meget lidt og meget dårligt (2 x 30 min om dagen fra måske 3-10 måneder, og også dårligt om natten. Den fase er heldigvis forbi og vi fandt aldrig ud af hvorfor).

Hilsen mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor