Overgang med sidste lur til ingen

24. marts 2023

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Overgang med sidste lur til ingen

Hej Helen

Overgang med sidste lur til ingen.

Vores piger er tydeligvis en en overgangs fase med at droppe lur. De er 2,5 år.

De er begge over nogle måneder blevet enormt svære at puttet til middag og især om aften. Vi har prøvet over nogle uger at stå tidligere op, men det hjælper ikke, som slet ikke. Det virker tydeligt at middags luren giver dem for meget energi.

Der er dage hvor de er trætte og nemme at putte til middagslur, men dog de færreste.
Og alle dage de har fået middags lur, kan vi ikke få dem i seng om aften længere til normal tid.
Før stod vi om kl 7ish, lur ved middag (da senere gør de ikke kan sove om aften, sådan har det været længe) og godnat kl 19:30/20 ish. Det har duet længe.

Nu protestere de, laver fis, hopper ud af sengen, ævler løs. Og lege gerne selv eller med hinanden hvis muligheden byder sig, de kan snige sig ind til hinanden.

Nu blive kl ihvertfald 20:30/21 før der lykkes at overgive sig og være trætte nok.

Dog oplever vi at hvis vi springer luren over, så klare de begge dage uden at blive sur, træt og tvær - hvad jo er virkelig positivt. Men de sover ret så uroligt ...

Annonce

... synes vi. Om det er derfor eller generelt bare deres store udvikling der gør dem uroligt er jo svært at sige. Er kun de sidste pr gange jeg har tænkt over sammenhænget.

Vi synes jo det er meget sent at sove kl21, når vi står op kl 6/6:30ish.
Dog duer det ikke at prøve at putte dem kl 19:30/20 når de nu ikke er trætte, og de bliver så frusterende efter de har hoppet ud af sengen og ikke kan ligge stille osv. Vi putter dem dog stadigvæk som normalt, da vi jo synes det er sæt for sent, men tja det duer jo ikke.

Så hvad gør man? 🙈

Lidt af en kontrast ifht vores putninger egentlig er gået ret godt i lang tid inden.
Men nu bliver det bare svære og svære, og de protestere og har jo lige en fest og hygger.

Hvad gør vi?
Skal vi putte kl20:30, de sover jo alligevel tidligst der.
Og eller skal vi droppe delvist eller helt lur og se hvad der sker?
Udmeldbart tænker vi jo de stadigvæk er lidt små til at droppe lur helt. Men måske man kan lave en aftale med mini-børnehaven om at hvis de ikke sover inden for 20-30min til lur, så dropper vi luren. Og se hvordan de reagere på det.

Med venlig hilsen
N&E forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder