Utroligt svært ved at falde i søvn/lange putninger

7. oktober 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Utroligt svært ved at falde i søvn/lange putninger

Kære Helen.

Vores datter er 2,5 og går i vuggestue, hvor hun sover lur ca 1,5 time midt på dagen.

Hun er utroligt svært at putte svær om aftenen, det tager minimum en time og hun sover aldrig før 21.00. Vi har både prøvet at rykke puttetid tidligere og senere men det ændrer ikke på de lange putninger.. Vi går igang med at gøre klar til natten ca 19.30 med bøger, tandbørstning etc i stuen eller på hendes værelse, hun ligger som regel i sengen kl 19.45/20. Soveritualet er at hun har sin sut, sin bamse og får læst bøger/sunget sange. Hun får også en flaske med mælk på dette tidspunkt. (Vi har ikke set behovet til at skære den væk da hun hygger sig med det og spiser fint om dagen).

Problemet er, at hun simpelthen ikke virker træt. Hun vil læse flere bøger, synge sange, lege (hun kravler ud af tremmesengen selv uden problemer så det gør hun som regel også under putning). Indtil før nyligt sad vi med hende på skødet men nu er hun i sin egen seng under hele seancen. Vi bliver også inde på værelset til hun sover, så sådan går der 1,5 time hver aften. Hun er formentlig i en alder hvor hun snart ikke har brugt for middagslur men hun skal ...

Annonce

... først i børnehave om 8 måneder og så sover hun gerne 1.5-2 timers lur midt på dagen hvilket vel betyder hun har brug for den. Hun er (i weekenden) nemmere at putte til middagslur men ikke nem - det tager typisk 30 minutter med samme problem.

Har du nogle råd til hvad vi kan gøre? Og kan vi evt gå ud af lokalet fremfor at sidde derinde i 1-1,5 time? Både for vores - men måske også hendes skyld? Hun snakker enormt meget og prøver at engagere os til at gøre ting, hente vand, hente potten, en bestemt bog osv. Samtidig kravler hun bare ud af tremmesengen, så hvis vi gik, ville hun formentlig bare komme efter os.

Iøvrigt tænkte jeg på om det måske også er på tide at skifte tremmeseng ud når hun kravler ud af den selv. Hun sover i mørke og kravler ud så snart hun vågner og har altid en masse ting med (bamse, dyne, bøger hun kan nå fra boghylden i sengen) når hun kravler, så er bange for om hun falder ud en dag.

Til info, vågner hun ca 7 om morgenen og vågner sjælendt om natten. Hun sover ca 1.5-2 timers middagslur så ialt får hun ca 12 timers søvn. Hun er et meget energisk barn, der taler fra hun står op til hun går i seng.

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina