Putning og Morsyge del 2

16. september 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Putning og Morsyge del 2

Kære Helen.

Tak for dit svar - jeg synes det giver god mening at vække ham om morgenen men har dog lige et par opklarende spørgsmål til den rytme du foreslår - samt måske lidt opklarende herfra.

Først: Hvor længe mon der er indregnet i planen du foreslår, at en putning ( ideelt set) tager? og hvordan kan vi gøre i en overgangsperiode?

Du skriver at for at få 11 timers søvn om natten skal han puttes 20 og vågne kl 7. Men det får jeg til 11 timer..
- Hvis jeg putter ham kl 20 i morgen, sover han omkring kl 23 tænker jeg - så der skal vel trappes ned ? Og ændres i putteritual? - eller mangel på samme ) ved ikke om jeg har et.

Morsygen bekymrer mig stadig - måske har min mand ret i at putning er blevet for meget leg, når det er mig ?
Vores dreng har meget sprog og når Far kommer hjem fra arbejde er det første han gør at spørge til om Mor skal putte - hvis det er Fars tur vil han næsten ikke kendes ved ham - sommetider heller ikke ved storesøster. men 'klistrer' sig fast i mig.

Jeg fik ikke nævnt at det på det seneste er blevet umuligt for mig at putte til lur. Han siger selv at han gerne vil sove - men så snart vi så går ind ...

Annonce

... for at sove hygger han bare indtil han siger at han vil vågne - typisk efter et par timers forsøg hvor klokken så også er blevet henad 13-14 og jeg tænker det bliver for sent. Det er så det der ender med en tidlige eftermiddags putning til nat - kl 17/18 og laver mudder i rytmen så vi ender med de forskellige vågnetider.

Far har ikke de samme problemer - i weekender er det altid ham der putter til lur så jeg kan arbejde eller tage mig af den store - og her sover han altid 2-3 timers lur.

Vi diskuterer ikke det med Morsyge når han er der, heller ikke hvem der skal putte men overvejer det når han sover.

I hverdagen er rytmen ret fast. Vi spiser kl 18. Så leger han lidt og får natmad med mig og det er også altid mig der børster tænder. Så får han nattøj på og siger godnat til storesøster og den foræld der ikke putter. Under gråd og skrig når Far skal putte. Bad klarer Far mens jeg laver mad - så er der noget at lave i ulvetimen - men ikke fast hver dag. Vi har fast en dag om ugen hvor Far ikke er hjemme om aftenen men kommer hjem at vende.

Ja det blev en del mere - håber du kan guide hvad vi gør herfra.

Med venlig hilsen
Stina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!