Brev:
Søvn 13 mdr.
25. september 2005
Alder:
13 mdr.
Søvn 13 mdr.
Kære Helen
Vi har brug for et råd! Tobias er nu 13 mdr. og han er en glad dreng, som trives fint – også i dagplejen hvor han startede for 7 uger siden.
Men vi har problemer med nattesøvnen. Tobias bliver badet om aftenen efter mad og får derefter et glas mælk og putter i sofaen. Han falder i søvn i mine arme og bliver så lagt op i seng ca. 19.30-20.00. Han vågner typisk igen mellem 23 og 01, og han kan/vil ikke sove videre med mindre vi tager ham med ind i vores seng. Det betyder, at ingen af os får sovet ordentligt, da Tobias roterer, sparker, hiver os i håret osv. Så vi er trætte om dagen!
Vi har tidligere prøvet at lægge ham vågen i seng og ’læse ham i søvn’. Det fungerede nogle aftener, men andre måtte vi løbe ind og ud på hans værelse med korte mellemrum i op til 2 timer, mens han skreg – og det er ikke rart for nogen af os. Når han så vågnede senere på natten kom han ind til os for at undgå flere timers gråd om natten, og nu tænker vi på om vi skal være helt konsekvente og IKKE tage ham ind. Han ved jo ikke om klokken er 23 eller 03.
Vi har brug for dit råd om hvordan vi skal tackle falde-i-søvn og natte-vågne-situationen, så Tobias kan sove alene. Der skal selvfølgelig være plads til undtagelser og Tobias skal selvfølgelig trøstes når han er ked af det/utryg, men vi har brug for søvn og vi vil da også gerne kunne gå i seng senere end kl. 23(hvilket er svært i øjeblikket, da Tobias kun vil sove videre i vores seng med vores tilstedeværelse...).
Vi håber du kan hjælpe med et par fif – dine gode svar her i brevkassen bliver altid læst med stor interesse.
Mange hilsener
Stine