Brev:
Putning af dreng på 2,5 år
5. januar 2018
Alder:
2 år, 4 mdr.
Putning af dreng på 2,5 år
Hej Helen,
Så skriver jeg igen. Vi har fået en del problemer med at putte vores 2,5 årige søn. Vi er klar over, at 2 års alderen og hans udvikling kan være med til, at han er mere bevidst og nu finder ud af, at han selv kan bestemme, om han vil sove.
Men, vi har alligevel brug for råd, vejledning og ikke mindst sparring i, om det vi gør er den bedste måde.
Hjemme hos os er det generelt sådan, er mor foretrækkes i alle omsorgs situationer: Trøst, putning, give tøj på osv. Far fortrækkes til leg og tummel (beskrevet meget firkantet). I perioder kan far slet ikke putte, og vores søn kalder febrilsk på mor ved puttetid (vi forsøger fra tid til anden, for at mor også kan få en pause). Det har vi efterhånden accepteret, da vi har mange gange og på flere forskellige måder, har forsøgt at få vores søn til at acceptere fra i puttesituationer også. Det går som regel bedre og nemmere, når mor putter.
I juleferien begyndte vores søn at kunne kravle ud over tremmesengen (og gjorde det som regel når han var ked/ophidset). Så vi besluttede, at det var på ide med en juniorseng til ham. Også fordi at lillebror melder sin ankomst til maj. På den måde vil vi undgå, at det føles som om, at vores søn skubbes ud af hans seng, fordi lillebror skal bruge den.
Vi købte en juniorseng og han var selv med til at samle den og indrette den (den 1. januar). Vi har gjort den hyggelig med blød sengerend, pude og dyne, bamser og lyskæde. Han syntes den var så hyggelig og ville ligge i den hele dagen. Det tog vi som et godt tegn. Da det så blev aften, var det en anden historie. Han startede med at ville ligge i juniorsengen. Ville så over i hans gamle tremmeseng, og derefter over i mors og fars seng (vi har en seng stående inde på værelset, hvor far eller mor sover om natten, så vi sover i samme rum som ham). Det tog den aften 2 timer at putte ham, han endte med at falde i søvn i fars og mors seng, hvor jeg lå sammen med ham.
Vi lod os nok køre rundt i manegen, han fik rigtig mange idéer, hver gang der kom bare lidt ro på. Alt lige fra en sut mere, noget at drikke (for 10’ende gang), lyset må ikke slukkes, puden skal ligge anderledes osv. Vi kan fortælle ham, at lyset på sengen bliver slukket (lyskæden) og det kan han være okay med. 5 min. senere er det et stort problem, selvom vi har en lille vågelampe, der stadig er tændt. Vi tror ikke han er bange for mørke, men mere at han prøver os af, i forhold til alle de forskellige ting han forsøger ved puttetid.
Herefter har vi forsøgt at være lidt mere konsekvente. Han bliver lagt i sin egen seng, vi læser bøger og det hygger vi os med. Vi snakker om dagen der er gået og han fortæller utrolig meget. Her kan han godt ligge stille. Men så når han fornemmer, at nu skal lyset slukkes og han skal til at sove, opstår balladen. Igen alt fra at kravle ud af sengen og vil op i en anden seng, til at lægge sig i fodenden, vil have lyset tændt igen, vand, sut, har pludselig ondt et sted og vil have creme eller plaster på mv.
Det er blevet til, at mor putter, og mor giver også nattøj på og læser go’nathistorie. Det gjorde vi fordi, at når far puttede, så blev han helt ulykkelig, græd og kaldte på mor. Vi har prøvet en enkelt gang, hvor vi fastholdt, at det var far der puttede. Han græd og kaldte i en halv time ca. Accepterede så, at far puttede ham, faldt til ro og faldt i søvn. Men han sov meget uroligt om natten og vågnede mange gange og skulle sikre sig, at mor var der hos ham. Derefter blev vi enige om, at han nok har behov for mor lige nu.
Dog ved vi ikke, hvordan vi/mor skal tackle, når han er på vej ud af sengen, vil tænde lyset igen osv. Mor har sagt nej og fast, men roligt, lagt ham ned igen. Han bliver vred, ked og arrig og det ender ofte i en kamp. Nogle gange har mor haft held med at ae og nusse ham, til ham falder i søvn, så vi undgår kampen. Men andre gange bliver han vred, fordi mor siger nej, og det er de dage, det tager meget lang tid at putte. Giver vi efter, og lader ham komme ud af sengen, tænde lyset igen mm. lærer han jo bare dette – plus at det jo tager meget lang tid, før han falder ned og slapper af og er parat til at sove. Men omvendt, så er det heller ikke sjovt at tage i kampe med ham, og holde ham tilbage. Når vi har haft kampene, og han er blevet ked af det og vred inden han falder i søvn, sover han ofte uroligt om natten og kalder mange gange. De nætter virker han meget træt om morgenen. Hvor sætter vi grænsen og hvordan putter vi bedst?
Alt efter, hvornår han falder i søvn, så får han som regel 11 timers søvn om natten. Derfor er vi også begyndt at vække ham fra lur efter 2 timer og ikke lade ham sove længere end til kl. 14.30. Sover han længere end til kl. 14.30, er han slet ikke træt om aftenen og meget svær at putte. Vi putter som regel mellem kl. 19-19.30 og stiler efter, at han sover kl. 19.30-20.00. De aftener han gør det, går det godt. Han står op lige nu mellem kl. 6.30 og 7.00 og virker frisk. Længere kan han heller ikke sove om morgenen (i hverdagene) da vi skal afsted på arbejde og i dagpleje. Kommer han senere i seng, er han ikke udhvilet om morgenen, og kan sagtens sove en længere lur. Men så kommer vi ind i en ond cirkel, hvor der bliver vendt rundt på nat og dag.
Vi har i juleferien puttet ham kl. 12-12.30 og kun ladet ham sove 2 timer. Og det passer bare bedst i hans rytme. Jeg ved, at man siger, at man helst ikke må vække børn fra deres lur – men det er bare ikke altid realistisk bare at lade dem sove, hvis det så resulterer i, at de først kan puttes meget senere, men stadig skal tidligt op om morgenen og ikke kan få lov at sove det de har behov for. Det skal så siges, at han altid er meget frisk, når han står op fra sin lur (også når vi vækker ham efter 2 timer) – han er ikke pylret og virker udhvilet og glad.
Det blev en længere beskrivelse, håber du kan finde rundt i informationerne. Vi glæder os til dit svar.
Venligst
Forældrene til en 2,5 årig :-)