Svar: Putning af dreng på 2,5 år

5. januar 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse og alle jeres tanker, - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :)

Der er flere ting, som spiller ind hos jer - og det første er naturligvis, at I skal være sikre på, at puttetidspunktet passer. Ingen kan sove på kommando og det handler om at springe på søvntoget, når det kommer forbi. Samtidig har jeres dreng en alder, hvor han naturligt hurtigt lærer, at det at blive puttet hænger sammen med et ritual, hvor han skal kalde, protestere, bede om vand, rejse sig, blive lagt ned, have plaster på osv. et utal af gange, og at det at skulle i seng sagtens kan tage en time eller to. Og for at lære ham, hvad putning egentlig betyder, vænne ham til det ritual, som I ønsker at lære ham, at han kan falde i søvn i løbet af 15 minutter med godnathistorie osv. Så er det faktisk vigtigt, at I putter ham så sent, at han med sikkerhed er parat.

Det betyder også, at I er nødt til at sikre ham en helt fast dagsrytme. Han skal altså op til samme tid hver dag - uanset om det er hverdag, weekend, ferie. Og han skal op til samme tid hver dag, uanset hvordan natten er forløbet. I skriver f.eks. at "alt efter, hvornår han falder i søvn, så får han som regel 11 timers søvn om natten" - og det skal han faktisk ikke have i øjeblikket. Selvom han først sover kl 21, så skal han stadig op kl 6.30-7. Det samme gælder i weekenden - han skal op om morgenen, I skal starte dagen som hvis I skulle på arbejde.

Og så skal dagsrytmen følges - faste spisetider, tidspunkter for aktivitet, og fast tidspunkt for middagslur - og ja, det er helt okay at I vækker ham efter 2 timers middagslur. For det er ikke søvnen om dagen der skal forlænges - det er ikke fordi han skal sove mere i dagtimerne eller sove længere om morgenen. Det er hans søvn om aftenen, som skal forlænges og han skal have en indre fornemmelse af, at han er træt og at det er dejligt at komme i seng - og denne indre fornemmelse skabes af at hans indre ur kører helt fast og dermed af faste tidspunkter dagen igennem.

Det er rigtigt, at man som udgangspunkt ikke skal vække børn og ikke fjerne søvn fra børn. Børn sover, når de har brug for at sove og vågner naturligt, når de ikke har brug for at sove mere. Og i princippet kan han også sagtens trives med en rytme, hvor han først går i seng kl 22, sover længe om morgenen og sover en god lang middagslur. Men I trives ikke med det og det er også uhensigtsmæssigt i forhold til hverdagen og behovet for at lege og være sammen med andre børn, når de er vågne og aktive. Men det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham, men derimod om at give ham en rytme, som sikrer ham en god nattesøvn, der ikke starter alt for sent :)

Derudover så er det helt fint, at I lige nu prioriterer at mor putter - men det vil være rigtig godt, hvis far kan gøre alt det som leder op til putning. At det f.eks. er far som giver ham bad, tilbyder ham et godnatmåltid, børster hans tænder. Og også siger godnat, og derefter kommer mor så ind og læser historie. Jo mere far kan gøre alt det som leder op til putning, jo lettere vil det være for far at tage over, hvis mor en aften ikke er hjemme. Derudover er det naturligt, at han siger godnat til jer begge :) Og så skal far naturligvis anerkende jeres drengs behov for mor og f.eks. sige "mor kommer ind om lidt, nu hjælper jeg dig", ligesom mor f.eks. kan bakke op om at far kan og stikke hovedet ud på badeværelset og sige "far hjælper dig med badet, mor kommer ind til dig, når du ligger i din seng". Så han på den måde hører, hvad der forventes af ham nu, samtidig med at I anerkender, at han naturligt gerne vil have sin mor (fordi det er mor som altid har puttet ham og det han kender bedst).

Det samme gælder i øvrigt om dagen - det vil være rigtig godt, at far også hjælper jeres dreng med på klædning, få sko på, få maden på tallerkenen osv. Noget af alt det som mor måske nogle gange automatisk gør - og at I også her verbalt bakker hinanden op "nu hjælper far dig med skoene", så han hører, at det er sådan det er og igen "jeg skynder mig og så kommer du hen til mor bagefter", så han samtidig bliver anerkendt og lyttet til. Og mor skal på samme måde bakke op om, at hun synes det er super at far hjælper og far dur ...

Annonce

... også :)

Og så tænker jeg også, at jeres drengs alder og udvikling spiller ind. De fleste børn vil, når de er omkring 2.5 år gamle, have en periode hvor de har rigtigt svært ved at sove. De kan protestere voldsomt over at komme i seng og tydeligt have svært ved at skulle overgive sig til søvnen, og de kan også vågne om natten, græde, være urolige og søge deres forældre.

Det handler ofte om, at børn i denne alder begynder at blive lidt bange for mørke. Derfor er det rigtig fint med den lille natlampe, som I har givet ham, lyskæde kan også bruges - afhængigt af hvor meget lys den giver. Det er også en god idé at lade døren til børneværelset stå op, og det er super med juniorsengen, fordi den signalerer, at han kan stige ud af sin seng og søge jer, hvis han har behov for det. Så langt så godt :)

Jeres dreng er dog meget bevidst nu, og han ved godt, at når han er puttet i seng om aftenen, så sidder I forældre i stuen og hygger jer. Og det vil han naturligvis være en del af - derfor protesterer han, når I siger at han skal sove, være på værelset alene og på den måde ikke være "en del af fællesskabet", han føler sig udelukket fra det hyggelige I har … Det er et rigtig fint putteritual I har og det går også rigtig godt, indtil I vælger at gå - så vil han med, rejser sig, går efter jer, finder alle mulige ting I skal - alt sammen for at holde på jer, for at være sikker på at I ikke sidder og hygger uden ham.

Jeg vil anbefale jer at bruge det, jeg kalder stryge-tøj-metoden. Det går ud på, at I stiller jer på værelset eller i døråbningen og stryger tøj eller lægger tøj sammen. Det er vigtigt, at I står så han kan se jer. Han må ikke skulle behøve rejse sig fra sengen for at se at I er der. Der skal være kontakt mellem jer, samtidig med at han kan se, at I ikke sidder og hygger uden ham - I laver noget kedeligt som at stryge tøj eller lægge vasketøj sammen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

På den måde kan I signalere, at der ikke sker noget spændende nu, der sker ikke noget hyggeligt, ikke noget han går glip af, og samtidig kan I så verbalt betrygge ham ved at fortælle ham, at I er der, at I ikke går - uden at I behøver sidde med ham eller lægge jer med ham. I kan sige direkte "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", I kan svare, når han kalder "Moaar - ja skat, nat-nat, mor passer på dig" eller lignende. I sender et signal om, at I ikke bare sidder og venter på at han skal sove, I har noget kedeligt at lave. I beroliger og betrygger ham i at han sagtens kan ligge i sin seng. I lader ham mærke, at I stadig er der, - men på afstand.

Netop den lille kommando "læg dig ned skat" er vigtig, fordi han selv lægger sig og finder ud af, at det er dette, som forventes af ham nu. Hvis I igen og igen går hen til ham og lægger ham ned, så virker det som en fjeder - lige så snart han er lagt og I vender jer om, så rejser han sig igen. Det er derfor godt, hvis han selv kan lægge sig, fordi det er medvirkende til at han bliver liggende.

Når han kan finde ud af at blive i sin seng og er tryg ved at ligge der, forstår at I ikke laver noget hyggeligt uden ham og at han fint kan lægge sig til at sove, så kan I begynde at udvide metoden ved at gå lidt til og fra. I kan f.eks sige "jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen", hvilket I naturligvis så gør. Det er trygt for ham, fordi det hele tiden bekræfter ham i, at I kun går kortvarigt, og samtidig stiller det ikke nogen krav til ham om, at han skal sove. Han kan føle sig helt tryg ved, at I går lidt frem og tilbage og hele tiden bekræftes i, at det er rigtigt, det I siger, - når I går for at hente tøj, så kommer I tilbage med tøj. Når I står og stryger, så har I kedelige ting at lave og sidder ikke og hygger i stuen .. Han kan trygt og roligt lægge sig til at sove:)

Og så skal I samtidig være opmærksomme på puttetidspunktet, og at han som sagt nok skal puttes lidt senere nu - ligesom det er vigtigt at stå op tidspunkt og dagsplan holdes. I skal nok regne med, at han har behov for 12.5 timers søvn i døgnet og det betyder, at hvis han sover 2 timer til middag og står op kl 6.30, så vil hans puttetidspunkt være kl ca. 20... Og lige nu altså nok en lille smule senere, så I sikrer jer, at han er træt, men dog ikke overtræt :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to