Mange opvågninger - 15 mdr.

23. november 2017

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Mange opvågninger - 15 mdr.

Kære Helen

Tak for altid gode råd og vejledning.

Lillebror er blevet 15 måneder, og han er en glad og virkelig dejlig dreng (nysgerrig, danseglad, sød, sjov og kærlig). Han er faldet rigtig godt til i vuggestuen (hvor han har været tre måneder), og han har generelt en god rytme.

Men han sover fortsat meget uroligt om natten. Og vi tænker på, om det er nu, han skal ind og sove hos sin storestøster? Eller om det bare vil gøre ondt værre?

Han spiser rigtig godt og sover gerne 3 timers middagslur (én lur) både i vuggestuen og hjemme - i barnevogn og helt uden hjælp. Og han falder relativt nemt i søvn (som regel på 5-10 min) i sin egen seng om aftenen. Typisk omkring kl. 20. Og så sover sover han sødt og uden en lyd de første 2-4 timer.

Men han begynder at møffe lidt, når vi går i seng (mellem kl. 22 og 24), og i løbet af natten skal han hjælpes en del gange (mellem 5 og 15 gange på en nat), hvor han typisk gerne vil aes på ryggen, holde i hånd eller nulre mit hår. Enkelte gange vågner han helt op og ligger og klapper og fortæller.

Han spiser godt til aften (frikadeller, kartofler, fisk, grønt - han er ikke kræsen), og han får også tilbudt aftengrød inden sengetid. Nogen gange tømmer han skålen, og andre gange bliver det bare til nogle skefulde. Så vi oplever ikke, at han er hverken sulten eller tørstig i løbet af natten - vi har enkelte gange tilbudt vand i løbet af natten, men han drikker kun, hvis han har været syg med feber. Ellers er han ikke interesseret. Han spiser dog altid med god appetit om morgenen. Og han vil også gerne have formiddagsmåltid i vuggestuen, selvom det kun er 30-60 siden, han fik morgenmad.

For nogle måneder siden, havde vi problemer med, at han gerne ville sove og/eller hoppes i i søvn i armen. Men det er vi helt ...

Annonce

... ude af nu - han falder i søvn og sover i sin egen seng. Og det lader ikke til, at han vågner, fordi han er utryg. Men faktum er, at han græder eller vågner en del gange i løbet af natten. Er det mon os, der vækker ham ved eksempelvis at rumstere, når vi går i seng? Eller fars snorken?

Vi har mulighed for at lade ham sove på helt eget værelse eller sammen med storesøster på knap 4 1/2 år på hendes værelse. Eller han kan blive hos os, til der kommer en periode med mere rolig søvn. Hvad tror du er bedst?

Han har lige været igennem et udviklingsspring, og vi håbede på bedre søvn på den anden side. Men vi kan ikke umiddelbart mærke en forskel. Er det normalt for hans alder, at han vågner eller græder og har brug for os så relativt mange gange i løbet af en nat?

Hvis han er rigtig ked af det, tager vi ham op i vores seng og lader ham falde til ro der. Nogen gange er han længe om at falde ordentlig til ro / i søvn igen, og så ender han med at ligge der resten af natten. Men hvis han finder hurtigt tilbage til søvnen, bærer vi ham tilbage i sengen. Og han virker lige så glad for at vågne i sin egen seng, som i vores.

Til info er han glad for sin putteble, som han selv finder i søvne. Bamsen er han mest interesseret i om dagen, og sutten er han glad for men ikke afhængig af. Nogen gange bliver han tvært imod gal og kaster sutten væk, hvis vi tilbyder ham den i løbet af natten.

Jeg ved ikke, om det gør en forskel. men har har ret godt tjek på motorikken og lader ikke til at være meget frustreret over det. Han har gået siden han var 12 måneder, og han spiser ret flot med ske selv og drikker selv af kop, og leger med Duplo-klodser, som han elsker at sætte sammen og skille ad.

Jeg håber, du kan hjælpe med tanker og evt tips og tricks.

Bedste hilsner
LJ

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre