Svar: Mange opvågninger - 15 mdr.

23. november 2017

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære LJ

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lillebror og hvordan han trives i hverdagen - og det lyder faktisk som om, at det går rigtig godt - så dejligt!

Der er ikke noget i det, I fortæller, som virker problematisk. I har et rigtig fint ritual om aftenen, han spiser godt med aftensmad, tilbydes godnatgrød og regulerer her selv hvor meget grød han har behov for, så nogle gange tager han et par skefulde og andre gange en stor portion - det er super fint.

I putter ham uden større problemer, og han falder ofte rigtig fint i søvn. Han puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Han puttes med en sut, men han er ikke afhængig af sutten - ej heller i løbet af natten, hvor han ofte kaster den væk, hvis I prøver at give ham den.

Han er motorisk godt igang, men har været det længe og er efterhånden god til selv at skifte stilling under søvn. Han går omkring og er aktiv, men har styr på det :) Han er i vuggestue i løbet af dagen, trives rigtig godt og er kørt fint ind. Han nyder at være der og har det umiddelbart godt - der er naturligt en masse stimuli som skal bearbejdes om natten, men ikke noget som skulle påvirke ham mere end han kan håndtere på nuværende tidspunkt, det hele er som det skal være.

Han har ikke umiddelbart problemer med ørerne, har ikke astmatisk bronkitis og vågner ikke med smerter, hoster ikke osv. som naturligt også kan give afbrudt nattesøvn...

... så hvad søren er det så....

Jeg tænker, at det et eller andet sted må handler om alder og udvikling. At han lige nu - måske fordi han er adskilt fra jer i dagtimerne - har ekstra meget brug for jeres fysiske kontakt om natten. Brug for at mærke jer, vide at I er der. Så han på den måde får tanket sit depot op, så han har noget at tære af i løbet af dagen, når I er adskilt... Og derfor hjælper det ham nogle gange med håndspålæggelse, at komme op i jeres favn, mærke jer tæt på osv. Ligesom han nogle gange har glæde af at komme ind og sove videre hos jer. For det er ikke sut, vand eller lignende han har behov for, ...

Annonce

... og han lyder ikke til på den måde at have fået en dårlig vane, det lyder som nærheden og trygheden...

Og det lyder også som om at I fornemmer dette, og det er derfor I spørger, om han kan have glæde af at sove sammen med storesøster... Det er jeg dog ikke helt sikker på, for det lyder ikke til at være tilstrækkeligt at sove i samme rum. Det lyder som om, at han har brug for den fysiske kontakt og det vil storesøster jo ikke kunne give ham. Men I kan naturligvis godt prøve og så se, hvad der sker...

Min umiddelbare tanke er dog, at I skal lade ham blive puttet på eget værelse, så han stadig forbinder sin seng med stedet, hvor han sover og holder fast i de gode rutiner I netop har omkring putning. Og jeg tænker også, at der kan være noget rigtigt i, at han måske vågner, når I går i seng og let bliver forstyrret af jeres natlige lyde, fars snorken osv. Så at putte ham på eget værelse vil være en måde at afhjælpe dette på og samtidig sikre, at han ikke vågner af jeres rumsteren. I giver ham også mulighed for at finde videre i søvnen på egen hånd, hvis han kan det - og så naturligvis gå ind til ham, hvis han tydeligt har brug for jer...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I kan også gøre det, at I putter ham i egen seng, lader ham falde i søvn der, og når han så vågner omkring midnat, søger jer og tydeligt har brug for jeres nærhed, så tager I ham ind til jer, lader ham finde roen og sove videre der - men når pladsen så bliver for trang og du synes det er svært at sove særlig godt, så bærer du ham tilbage i egen seng igen, så han sover videre i sin seng på sit værelse. Det at han puttes i egen seng om aftenen og vågner i egen seng om morgenen kan nogle gange gøre en forskel og det kan på sigt gøre det lettere for jer at få ham videre i søvnen om natten, uden at han behøver komme ind omkring jer. Som jeg læser dit brev, så har I forsøge denne metode et par gange og det fungerer godt, og det må I altså meget gerne blive ved med :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, selvom tiden måske skal arbejde lidt for jer:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.