Dreng på 16-17 mdr. vågner for tidligt om morgenen

8. november 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Dreng på 16-17 mdr. vågner for tidligt om morgenen

Kære Helen

Vores dreng på 16-17 måneder stortrives, men han vågner aaalt for tidligt om morgenen – dvs 04.30. Det er tydeligt at mærke, at han ikke er udhvilet, men han er meget svær at få til at sove igen. Han har længe vågnet så tidligt, men i en periode lykkedes det os at få ham lullet hen igen og sove til kl 6 – men det blir sværere og sværere. Når han står så tidligt op, blir han allerede træt og pyldret ved 7-8 tiden, men kvikker så op senere når han skal i pasning og kan holde sig til en lur ved 11-12 tiden på 2-3 timer. Han plejer at sove 19.30 om aftenen.

Det er generelt svingende meget han spiser, men vi er meget fokuseret på at få ham fyldt op i løbet af dagen og aftenen, så det ikke er det han vågner af – og tilbyder ham fx havregrød lige inden sovetid, så vi er sikre på at han er fyldt op. Han virker dog sulten om morgenen – tror han har et højt stofskifte lige som mig selv - og vi har prøvet nogle enkelte gange at give ham lidt grød i løbet af natten, så han er mæt. Det virker nogle gange, men ikke hver gang. Tænker dog, at det ikke er en hensigtsmæssig vane med mad om natten – og det er heller ikke øverst på ønskelisten at stå og lave havregrød midt om natten, specielt de gange han så ikke gider at spise det :-)

Efter morgenmad er det umuligt at få ham til at sove igen i sengen. Vi har et par enkelte morgener lagt ham i barnevognen og trillet med ham ved 05.30 tiden efter han har fået lidt morgengrød og så sover han efter 5 minutter og tager et par timer mere. Tænker at det er tegn på at han trænger til mere søvn og reelt ikke er udhvilket når han vågner. Vi vil dog helst undgå at skulle ud med barnevognen så tidligt hver morgen – for det første fordi vi bor i ...

Annonce

... lejlighed og skal op og ned af trapper - og for det andet fordi jeg tænker, at det er en uhensigtsmæssig vane at få etableret? Men lige nu ser jeg det som mere fristende, end at han ikke får sovet – evt at køre med ham uden at give ham havregrød først, så han lærer at få forlænget søvnen uden at rykke morgenmads tidspunktet frem.

Han er meget stædig – hænger nok også sammen med alderen – og bliver vred/ked af det, hvis vi ikke står op med ham når han er vågen. Har prøvet at fastholde, at vi blir liggende i sengen til kl 6 uden at tænde lys eller underholde ham – men det resulterer altså i lidt af et skrigeshow. Han blir dog med det samme god igen og vældig glad, hvis vi gir efter og står op med ham :-)

Vi har prøvet at han sov med morfar et par nætter – og der lykkedes det morfar at få ham lullet i søvn igen og til at sove til kl 6-7. Har prøvet at kopierer, hvad min far gjorde – men tror vores dreng er snedig, og godt er klar over forskellen på mor/far og bedsteforældre:-)

Han sover i vores seng sammen med os eller i tremmesengen ved siden af – mest fordi han stadig vågner et par gange i løbet af natten og det derfor er nemmere at have ham hos os.

Mine spørgsmål er:

- Skal vi acceptere at han er en ”early bird” og stå op og starte dagen når han vågner og vil op – også selv om klokken er 04.30?
- Hvad kan vi gøre for at få ham til at sove lidt længere?
- Er det en dum ide med grød om natten?
- Hvad tænker du om barnevognsture tidligt morgen?
- Tror du eget værelse vil hjælpe på hans søvn?
- Hvor meget skal han sove i den alder - og tror du han får søvn nok?

På forhånd tak – at kunne sove til kl 6 virker lige nu som en luksus, vi meget godt kunne tænke os :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre