Brev:
Måske snart i overgang væk fra middagslur
16. oktober 2017
Alder:
2 år, 7 mdr.
Måske snart i overgang væk fra middagslur
Hej Helen.
Vores storesøster på ca 2 år og 7mdr har længe været svær at putte til lur herhjemme. Hun kaster med sine soveting, nægter at lægge sig, eller ligger bare og fjoller, synger, råber osv. Nu er det også begyndt i vuggestuen, så hun har ofte ikke sovet, når jeg henter (de kan jo ikke have hende råbende -ikke grædende- i nærheden af andre sovende børn). Problemet er, at hun langt de fleste dage nok stadig har brug for luren.
Vi putter hende fast omkring kl 19 hver aften, og afhængigt af, om hun har sovet lur, sover hun enten med det samme eller senest kl 20. Hun vågner mellem kl 5.30 og kl 7. Opvågning og generelt hvordan natten har været har selvfølgelig stor betydning for behovet for lur. Har hun sovet 12 timer en god nat, så virker hun faktisk ikke træt før sidst på eftermiddagen. Hun sover ikke længere i barnevogn, fordi det var et cirkus til sidst, og det har fungeret bedre i sengen, fordi vi kopierer natteputningsritualet, som fungerer rigtig godt lige nu.
Så kort sagt: vi har fast gå-i-seng tidspunkt, ikke fast opvågningstid og derfor ikke fast lur-tid. Hun virker langt de fleste dage til at have brug for lur (ser træt ud, falder ofte i søvn på bil tur, verden “bryder nemmere sammen” for hende og hun kan virke lidt overaktiv som dagen skrider frem). Nogle af de gange, vi har måttet opgive, er det gået super stort set hele dagen, uden vi mærker forskel. Hvis luren bliver for sent influerer det på aftenputning eller opvågningstidspunkt. Hun sover ofte mere uroligt om natten, når hun ikke har sovet lur.
Hun accepterer ikke bare at ligge i sin seng og slappe af med nusseklud og sut.
Og ellers generelt så er hun kvik og charmerende samtidigt med at være fræk, grænsesøgende og stadig lidt ny storesøster, hvilket hun klarer supergodt! -hun rummer dog lillesøster noget dårligere, når hun er træt!
Er vi i en (formentlig lang) overgang med afvænning af lur? Hvordan griber vi det an? Hvis dagen tillader det, forsøger jeg at lægge mig med hende på sofaen og læse bog, hvis hun ikke sover lur for at hvile lidt, hvilket vi begge nyder, men hun ligger ofte uroligt. Kan jeg hjælpe hende med et hvil på en anden måde?
Venlig hilsen
en mor med hænderne fulde i øjeblikket :)