Måske snart i overgang væk fra middagslur

16. oktober 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Måske snart i overgang væk fra middagslur

Hej Helen.

Vores storesøster på ca 2 år og 7mdr har længe været svær at putte til lur herhjemme. Hun kaster med sine soveting, nægter at lægge sig, eller ligger bare og fjoller, synger, råber osv. Nu er det også begyndt i vuggestuen, så hun har ofte ikke sovet, når jeg henter (de kan jo ikke have hende råbende -ikke grædende- i nærheden af andre sovende børn). Problemet er, at hun langt de fleste dage nok stadig har brug for luren.

Vi putter hende fast omkring kl 19 hver aften, og afhængigt af, om hun har sovet lur, sover hun enten med det samme eller senest kl 20. Hun vågner mellem kl 5.30 og kl 7. Opvågning og generelt hvordan natten har været har selvfølgelig stor betydning for behovet for lur. Har hun sovet 12 timer en god nat, så virker hun faktisk ikke træt før sidst på eftermiddagen. Hun sover ikke længere i barnevogn, fordi det var et cirkus til sidst, og det har fungeret bedre i sengen, fordi vi kopierer natteputningsritualet, som fungerer rigtig godt lige nu.

Så kort sagt: vi har fast gå-i-seng tidspunkt, ikke fast opvågningstid og derfor ikke fast lur-tid. Hun virker langt de ...

Annonce

... fleste dage til at have brug for lur (ser træt ud, falder ofte i søvn på bil tur, verden “bryder nemmere sammen” for hende og hun kan virke lidt overaktiv som dagen skrider frem). Nogle af de gange, vi har måttet opgive, er det gået super stort set hele dagen, uden vi mærker forskel. Hvis luren bliver for sent influerer det på aftenputning eller opvågningstidspunkt. Hun sover ofte mere uroligt om natten, når hun ikke har sovet lur.

Hun accepterer ikke bare at ligge i sin seng og slappe af med nusseklud og sut.

Og ellers generelt så er hun kvik og charmerende samtidigt med at være fræk, grænsesøgende og stadig lidt ny storesøster, hvilket hun klarer supergodt! -hun rummer dog lillesøster noget dårligere, når hun er træt!

Er vi i en (formentlig lang) overgang med afvænning af lur? Hvordan griber vi det an? Hvis dagen tillader det, forsøger jeg at lægge mig med hende på sofaen og læse bog, hvis hun ikke sover lur for at hvile lidt, hvilket vi begge nyder, men hun ligger ofte uroligt. Kan jeg hjælpe hende med et hvil på en anden måde?

Venlig hilsen
en mor med hænderne fulde i øjeblikket :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder