Brev:
Sover sent og for lidt
9. maj 2017
Alder:
2 år, 6 mdr.
Sover sent og for lidt
Hej Helen
Jeg har en dejlig dreng på 2,5 år. Han har hele sit liv gået sent i seng i forhold til de jævnaldrende, som vi kender.
Hans bedste tid på dagen er om aftenen, hvor han virkelig er i sit es og leger og er glad og munter. Han kan blive ved at være vågen uendeligt og vi har flere gange testet hvor længe han egentlig kan holde sig vågen (i forbindelse med festlige lejligheder) og kl 23.30 er slet ikke urealistisk for ham, selvom han har været oppe kl 6 om morgenen og kun fået 1,5 times middagslur.
Generelt har han aldrig har været til at drive i seng. I lang tid gik vi ind på hans værelse kl 20.15, hvor en af os puttede ham og fortalte historie men det tog minimum en time før han sov. Ikke fordi han ikke lå i sin seng men han kunne simpelthen ikke finde ro og lå og snakkede, legede i sengen osv.
Efter at have læst flere breve til dig besluttede vi at nu skulle det ændres. For det første, fordi vi som forældre sad på hans værelse til mindst 21.15 hver aften inden han sov og dermed ingen voksentid havde og desuden fordi vi syntes at han samlet set fik for lidt søvn. Vi begyndte derfor med aktivt at vække ham efter max 1 1/2 times middagslur og det samme gør dagplejemoderen. Den ligger fra 12.30-14.00. Og så går vi først ind på hans værelse kl 21.15 så vi er sikre på, at han sover indenfor ca 20 minutter. Og det virker sådan set okay. Vores plan er nu lige så stille at begynde at gå ind til natten tidligere: kl 21.00 herefter 20.45 osv. Vil det være den rigtige fremgangsmåde ? Og kan vi forvente at han vil fortsætte med at sove på max 20 minutter?
Det der virkelig bekymrer os er hans samlede søvn mængde. Han bliver vækket kl 6 hver morgen, er i dagpleje fra 7-16 og bliver så lagt i seng kl 21.15 og sover kl 21.30. Det giver kun 8,5 times nattesøvn og 1,5 times dagssøvn og det lyder af lidt i mine ører. Det skal siges at han ikke virker træt eller uoplagt i løbet af dagen eller om aftenen. Han er lidt træt om morgenen men ikke noget markant. Han powernapper ikke i løbet af dagen.
Hvordan forholder vi os i forhold til hans samlede søvn mængde og hvordan får vi han til at sove lidt tidligere end halv ti?
På forhånd mange tak
Den glade mor